Mellis inför träning.

Idag har jag dubbla träningspass så det är viktigt att fylla på med energi innan & efter. Därför valde jag att göra en matig smoothie, utan mjölkprodukter, som jag åt ca 2 h innan passet.

Ingredienser: (2 pers)

En avokado (mogen)
En banan (mogen)
Några mandlar
Frysta hallon
2 cm färsk ingefära
Saft från en citron
1tsk kallpressad kokosolja
1 tsk ekologiskt osötat jordnötssmör, denna med raw kakao.
1-1,5 dl vatten, beroende på vilken konsistens man gillar.

20140311-151043.jpg

Enjoy!

20140311-151329.jpg

Om kokosfett:
Kokosolja har i flera decennier haft dåligt rykte, detta eftersom den kopplats samman med transfetter. Tidigare ansågs det att allt fast fett som var mättat skapade grogrund för hjärt- och kärlsjukdomar. Men så är det alltså inte i detta fall.
Kokosoljan innehåller framförallt de nyttiga fettsyrorna laurinsyra och kaprylsyra (virus- & bakteriehämmande).
Jag brukar även använda oljan att steka i eftersom den tål väldigt hög värme (180 grader).

Om ekologiskt jordnötssmör:
Jordnötssmör har blivit populärt bland  hälsomedvetna tack vare dess höga innehåll av fibrer, protein och antioxidanter samt dess mättande effekt.

Om raw kakao:
Behöver jag säga mer än att det innehåller dubbelt så mycket antioxidanter som i rödvin och tre gånger så mycket som i grönt te?
Raw innebär att produkten är rostad under 40 °c och därmed behålls näringsämnen på ett bättre sätt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s