Frivändning

Frivändning är en styrkeövning som jag tycker om, den är bra för explosiviteten och man aktiverar många muskelgrupper.
Det är dock en väldigt svår teknisk övning, det gäller att få en tajmad, explosiv och effektiv rörelse. Det är lätt att göra fel, vilket kan leda till skador. Framförallt så är ryggen väldigt utsatt vid tunga vikter.

Efter min höftoperation har vi varit lite försiktiga med att lassa på vikter men nu känner jag mig starkare och jag vet att jag kan hålla tekniken även på tunga vikter.

Detta är en tvåa på 90kg.

Kroppen börjar svara!

Det är en så skön känsla när kroppen börjar vakna till liv igen. Kroppen börjar gå av sig själv och jag behöver inte kämpa lika mycket för att tekniken ska sitta eller för att hålla tider på loppen. Denna känsla har jag faktiskt inte haft jätteofta, jag har ofta haft ont någonstans och tvingats bromsa i träningen. Så nu hoppas jag att jag ska få njuta av lite mer flow, det är det som gör allt slit värt!

Flygande femsteg från träningen igår. Kroppen svarar bra! Musiken är påskruvad så håll i hatten. 🙂

Träningsuppdatering

För två dagar sedan sprang jag som jag tidigare skrev över minihäckar. Kändes jättebra och fick ingen som helst reaktion efteråt! Väldigt nöjd med det beskedet 🙂

Igår hade jag två träningspass. Jag började med yoga på hotellets takterass, vi hade rätt trevlig utsikt -åt ena hållet bergstoppar och åt andra hållet Thessaloniki och havet. Det var duktiga höjdhopperskan Ebba Ljungmark som fick stå för yogainstruktionerna. Jag blev verkligen inspirerad av denna träningsform och kommer verkligen försöka få in vissa av övningarna som en del i träningen. Jag har aldrig känt mig så mjuk och följsam dagen efter ett snabbt löppass som jag gjorde efter yogan. Detta märkte jag speciellt till höjdhoppet som jag hade på eftermiddagen. Grymt!

20140421-094937.jpg20140421-095005.jpg

Trädet

Efter passet tog vi en kaffe i hamnen i Thessaloniki.

20140421-095504.jpg

20140421-095517.jpg

20140421-095526.jpg

20140421-095554.jpg

Från ett läger till ett annat

20140418-191717.jpg

Efter att ha varit hemma några dagar efter Playitas-lägret så befinner jag mig nu på nästa träningsläger i Grekland/Thessaloniki. Denna gång är det läger med den egna träningsgruppen!

Anledningen till att nästan alla friidrottare åker på läger den här perioden är till största del för att få värme när kvalitén på träningen höjs, detta minskar skaderisken. Aprilvädret i Sverige är inte särskilt stabilt och eftersom tävlingssäsongen närmar sig så vill man helst träna utomhus. Dessutom är det trevligt med miljöombyte och inte minst så är det skönt att slippa vardagssysslorna för ett tag och bara fokusera på träning, äta och sova. På läger skjuter i alla fall jag alla ”måsten” framför mig och lever i nuet och njuter av att vara idrottare.

Imorgon blir det ett viktigt pass för mig, om allt känns bra så kommer jag att springa lite över minihäckar. En viktig stegring i träningen men framförallt kommer det ge lite feed-back på vilken effekt operationen gett. Det ska bli spännande men samtidigt väldigt nervöst. Hur kommer operationsbenet reagera på häckrörelsen? Det återstår att se imorgon!

Nedan är en video från en del av snabbhetsträningen från gårdagens pass. Här springer jag över konor med ganska långt avstånd. Det är viktigt att jag trycker ut steget ordentligt samt jobbar aktivt med fotisättningarna och även att jag ligger på med överkroppen (i det här loppet ligger jag lite för upprätt).

 

Sista banpasset på Playitas

Idag körde jag ett tufft sprintpass. Det mesta av tröttheten känner man dock dagen efter och inte just när man håller på. Snabbhetsträning sliter mycket på kroppen och jag blir trött på ett helt annat sätt än all min andra träning (återhämtningen blir superviktig).

Började passet med en flåsuppvärmning som bestod av löpskolningsövningar och häcksmidighetsövningar med jogg mellan. Efter detta körde vi häckhopp med ett vristhopp mellan varje häck, en lite annorlunda variant för att spara lite på min rygg. Sedan var det dags för snabba 80m lopp. Kändes riktigt bra i den fina medvinden.

Tillbaka på hotellet blev det kallbad-varmbad (för snabbare återhämtning), lunch och sedan lite vila innan nästa pass som är spjut.
20140409-124532.jpg

20140409-124615.jpg