Träningspers i höjd

Höjdhoppet är något som har känts väldigt stabilt de senaste åren, trots skador och operation.
Det finns saker att jobba på framförallt hitta lite bättre känsla och tajming i löpningen och upphoppet, men för tusan det går ju ändå!!! Klapp på axeln 🙂

Bengt Jönsson som ni hör skrika i slutet av filmen var med och korrigerade hoppningen idag, jag vill och kan hoppa ännu bättre!

Kosthjälp från SOK

Under några dagar framöver kommer jag, med hjälp av expertis från SOK, undersöka min kost. Äter jag för lite eller kanske för mycket vissa dagar? Och är det tillräckligt bra mat jag får i mig?

Genom media får vi hela tiden information om olika dieter och vad som anses vara bra och inte. Det är nya rön varje år och vissa produkter som anses superbra ena dagen upptäcks i nästa veva framkalla sjukdomar.
Själv har jag aldrig testat någon diet eftersom jag inte tror att det är bra för mig som idrottare (jag kör på det som man vet har funkat genom tiderna). Min kost är istället ganska varierad och jag äter olika mycket beroende på vilken fas jag ligger i; tränings- eller tävlingsfas. Under tävlingssäsongerna äter jag mycket nyttigare och väljer medvetet bort vissa produkter, framförallt minskar jag på sockret och jag äter även lite mindre portioner (detta är inte särskilt konstigt eftersom jag tränar mindre än under träningsperioderna).

I övrigt försöker jag prioritera att köpa ekologiska produkter (framförallt frukt & grönt samt mejeriprodukter) och jag väljer 9/10 gånger svenskt kött. Jag äter väldigt lite rött kött och istället mer av kyckling, fisk och skaldjur. Något annat som jag tycker är viktigt är att försöka säsongsanpassa sina inköp av frukt och grönsaker. Framförallt för att det är godare och nyttigare eftersom produkterna har fått växa och mogna klart utomhus (och inte i växthus). Dessutom är de ofta mycket billigare. Just nu frossar jag bland annat färskpotatis, rödbetor, svenska äpplen och SNART svenska jordgubbar!!!

Min förhoppning är att ”kostkollen” ska optimera min satsning ännu mer. Jag tror att jag äter bra men jag är övertygad om att jag kan bli bättre och det är de jag vill få hjälp med. Inget ska få lämnas åt slumpen mina sista friidrottsår! Återigen, kan jag bara göra allt runtomkring min satsning optimalt så har jag så mycket större chans att prestera på topp.

20140528-135855-50335507.jpg

Tresiffrigt igår!

Efter 2x400m och bilresa hem från Kil tänkte jag att kroppen skulle vara lite seg och trött dagen efter.
Men jag kände direkt på uppvärmningen att kroppen kändes bra och att det fanns tryck i benen. Mycket riktigt jag gjorde ett av mina bästa kulpass på väldigt länge och sedan blev det 100kg i frivändning i gymmet. Inte det vackraste lyftet jag gjort på denna vikt men upp kom stången. Mycket nöjd!!! 🙂

Tävlingssäsongen 2014 har startat!

Stafett SM i Kil/Värmland blev startskottet för säsongen. Hela klubben åkte buss från Hässelby IP på fredagen. Komediserien Solsidan fick roa oss på vägen upp, då kändes bussresan mycket kortare.

Tanken var att jag skulle springa 4x400m, men bara finalen. Jag ville inte slita på kroppen i onödan genom att köra fler lopp. Men så blev det inte, fem minuter innan försöken fick jag snöra på mig spikskorna och springa även försöken. En känning i en vad för en av våra tjejer var anledningen till detta. Men jag kunde ta det lugnt så det gjorde inte så mycket.

Finalen gick några timmar senare och vårt lag hade klar medaljchans, vilket vi lyckades infria genom att knipa bronset. Jag hade andra sträckan och var nöjd med mitt lopp. Kroppen kändes jättebra och jag fick ett kvitto på att kroppen orkar två lopp. Jag kände mig till och med fräsch efteråt! Det är kanske tur för imorgon är det maxstyrka och jag gillar inte att rucka alltför mycket i programmet. 🙂

20140525-194709-71229583.jpg
Nöjda bronstjejer! Sammanlagt tog Hässelby 13 medaljer, bra jobbat.

Foot ID

Idag var jag i Asics butik i Stockholm och gjorde en foot ID av mina fötter. Dvs. jag scannade mina fötter för att se att allt såg bra ut och jag kunde även se om det var någon skillnad mellan fötterna. Scanning tillsammans med löpning på löpband med neutrala skor gjorde att jag fick svar på vilka skor just jag ska ha. Jag har haft Asics skor så länge jag kan minnas och har hittat en modell jag gillar (cumulus) och nu fick jag bekräftat att denna modell passar mina fötter utmärkt. Denna scanning rekommenderar jag alla som springer mycket att göra. Detta för att minimera skaderisken men kanske främst för att få en bra och skön känsla när man springer. Läs mer om foot ID –>här<—

20140521-201806-73086374.jpg

20140521-201806-73086936.jpg

20140521-201807-73087603.jpg
Dessa lättviktare blev jag rekommenderad-Gel Lyte33. Det ska bli spännande att testa dem!

Jag fick även med mig ett par kompressionsstrumpor som jag testade på eftermiddagens höjdpass. De var inte bara snygga, de var dessutom väldigt bra. Kompressionen satt där den skulle och längden på strumporna var perfekta! Blir spännande att testa dem på löppasset imorgon.

20140521-202254-73374252.jpg

20140521-202253-73373950.jpg

Smarriga lakrits- och citronbollar

Jag har inhandlat en riktigt inspirerande receptbok. Nämligen Josefine Jägers- Hello green.

Första receptet som jag testade var lakrits- och citronbollar. De kanske inte låter något speciellt, men de är verkligen suuupergoda och starkt beroendeframkallande.

Recept:

Mixa 2,5dl naturella cashewnötter med 1,5 dl naturell mandel och 1,5 dl kokosflingor i en matberedare tills det blir ett fint mjöl.
Tillsätt 15 urkärnade dadlar, rivet skal och saften från en citron (med fördel ekologisk), 1 tsk lakritspulver, 1 tsk vaniljpulver, 2 msk kallpressad kokosolja och en nypa havssalt. Mixa till en smidig massa. Kyl sedan smeten några minuter för att sedan lättare kunna forma fina bollar.

Enligt recept ska man rulla bollarna i kokos, rivet citronskal och gurkmeja. Jag tog bara kokos men kommer testa med gurkmeja nästa gång för att få fin färg.
Verkligen förvånad över hur goda de blev, jag råder er starkt att prova!!

20140520-164105-60065355.jpg

20140520-164104-60064834.jpg