Supergoda frukostmuffins!

Igår kände jag att det var dax att göra muffins igen, just dessa har jag gjort flera gånger. Det är väldigt saftiga och fina!
Jag fick receptet från vårt Guest house i Sydafrika för några år sedan, de bakade dem varje dag. Jag har dock ändrat lite i receptet t.ex. hade de i ca 2dl råsocker vilket jag har tagit bort helt och lagt till äppelmos (utan tillsatt socker) samt en liten gnutta honung. Jag rev även i rödbeta i mina denna gång, ger ingen smak men ger saftiga muffins, fin färg och lite mer nyttigheter.

Ingredieser:
7,5 dl All bran flingor (jag tog bovete flingor). Krossa dem!
5dl valfri müsli, gärna med nötter och utan socker.
Ca 2tsk bakpulver
Ca 2tsk bikarbonat
Ca 1-2 tsk vaniljsocker
En stor nypa salt
Ca 1 dl äppelmos+ lite honung
Ett rivet äpple-jag rev även ner två små delikatessrödbetor
2 ägg
Ca 3 dl filmjölk
Ca 1 dl vatten
Ca 1 dl linfröolja (väldigt nyttig och god olja, finns lite billigare i märket Zeta)
Slutligen 1,5dl blandade frön. Jag tog solroskärnor, sesamfrön, linfrön och pumpakärnor (de gröna).

Blanda ordentligt och klicka i formar, jag lade formarna i en hård muffinsform för att få finare muffins. Strö eventuellt över någon fin topping, jag tog lite sesamfrön.

20140512-145442.jpg
Röda och fina, redo för ugnen!
180 grader i 30 minuter.

20140512-145703.jpg
Redo att ätas, med fördel med smör och ost!

En reaktion på ”Supergoda frukostmuffins!

Kommentera

