EM- kval!!!!

Riktigt skönt att klara kvalgränsen efter en väldigt strulig helg. Det kändes ett tag som att det inte var meningen att jag skulle tävla men nu tror jag bara att jag har blivit ordentligt testad. Jag har också fått ett kvitto på att jag klarar väldigt mycket mer än jag trodde att jag kunde!

Det blev bara ett hopp i längd-6,10. Jag nöjde mig med det eftersom skorna var alldeles för små och jag var stel i baksidan. Dessutom var det kallt och regnigt. Andra grenen spjut, skulle enligt tidsprogrammet börja kl 14. 12.45, när jag sitter och äter lunch, får jag reda på att spjutet blivit framflyttat till 13.15. Härligt! Bara att göra det bästa av situationen och snabbt värma upp. Det löste sig väldigt bra, 39,95m är ett av mina bästa spjutresultat någonsin. Känns dock som att det är väldigt nära att jag ska få på en riktigt bra träff, men det får tydligen vänta.

Slutligen var det äntligen dags för sista grenen, ångestgrenen 800m, även denna framflyttad 45 minuter (varför ha en tidsprogram som man inte följer?!) Tunga ben och lite knuffar gjorde att jag bara kämpade för att klara ”kvalgränstiden”, ca 2,16 var det som gällde. 2,11,98 var godkänt, inget jag hade varit nöjd med i vanliga fall men nu drog jag bara en suck av lättnad. Jag klarade det och äntligen var kampen över!!! Denna mångkamp har stärkt mig otroligt mycket och jag har lärt mig mycket om mig själv och hur jag ska jobba med mina tankar i rätt riktning. Jag kunde bocka av alla mina ”rädslor”; springa häck, tävla i regn och kyla, springa på innerbana, tävla trots att jag har liten känning. Jag kan till och med tävla med för små skor. Nu kan inget stoppa mig 😉

Stort tack till alla som stöttat och peppat mig på vägen. Det betyder väldigt mycket!

20140629-205750-75470428.jpg
Jag och norska Ida Marcussen klarade båda kvalgränsen!

20140629-210140-75700368.jpg

20140629-210140-75700288.jpg
Det berömda ärevarvet och hela mångkampsgänget på prispallen

En något kaosartad första dag!

Jag ska börja med att säga att jag verkligen är glad att jag är tillbaka på banan. Mina gamla skavanker känns bra trots att det var ca två år sedan jag gjorde fyra grenar på en dag. Tyvärr har förutsättningarna inte varit de bästa för bra resultat, att inte få tävla i sina egna skor var värre än jag hade tänkt mig. Kan i och för sig bero på att de skor jag lånat inte riktigt passat..

I alla fall, jag åkte tidigt till arenan där de skulle finnas ”många skor att låna”. Dessutom skulle en tysk mångkampstjej ta med sig alla sina ”Asics-spikes” i exakt samma storlek som jag har, de skulle dock inte hinna komma förrän 20 min innan start så jag behövde hitta ett par skor att springa in i. Skorna som fanns att låna på arenan tillhörde en ung tysk tjej från hemmaklubben som kom dit tidigt för min skull med sina spikskor. Supersnällt verkligen, utan henne hade jag inte kunnat tävla. Skorna hon hade att erbjuda var ett par allround spikskor (sådana skor har jag inte använt sen jag var tolv år, dem går att använda i alla grenar men är därför inte särkilt bra till någon gren) och ett par höjdskor. Det fick duga när alternativen var få. ”Asics-spikesen” som skulle hinna komma innan första start kom inte i tid och de visade sig dessutom att de inte var Asics. Tydligen stämmer inte storlekarna mellan märkena heller för de var marginellt mindre än mina trots att de enligt lappen var samma storlek. Typiskt!
Det blev alltså allround spikskorna till häcken. Ingen toppkänsla direkt men målet var att bara ta sig igenom häckloppet så det kändes inte som hela världen, 14,36 blev tiden (pb 13,58).

Gren nummer två- höjd, denna gång i ett par cementklumpar till skor dock i rätt storlek (inget märke nämnt, men hur kan folk hoppa i dessa?). Det var väldigt svårt att hitta rytmen och kunde inte trycka på i kurvan som med mina skor. Jag var grymt besviken efter höjden. Jag hade så mycket mer i kroppen.

Lagom till kulan kom regnet och min regnjacka låg såklart i den försvunna väskan, likaså varmare kläder. Dock hade jag bra skor! Jag började kulstötningen katastrofdåligt, jag ville ta igen det dåliga höjdresultatet och spände mig som en fiolsträng. Tog mig samman i sista stöten och lyckades få iväg 14,27 helt ok men tanke på att jag inte ens ”hoppade ut kulan” jag stod bara kvar i utstötspositionen och skrek (jag brukar skifta ben i utstöten och därmed får kulan extra skjuts).

Kort vila innan 200m. Dejan fick dra lott om vilken bana jag skulle få, han gick på niten-innerbanan. Tackar! Jag kände dessutom lite i baksidan efter häcken så detta var ett riktigt slag i ansiktet för mig. Jag hade plötsligt ingen lust att springa och skulle baksidan hålla?! Jag startade i alla fall eftersom jag inte ville ha kämpat hela dagen i onödan. Kurvlöpningen var hemskt dålig, styrfart och med lite drag i baksidan hela vägen (inget som kändes som att det skulle gå sönder, bara obehagligt) dock kändes upploppet väldigt bra och jag plockade in lite tid där. Känns skönt att längdansatsen imorgon är rak och inte i kurva 😉

Bagaget har fortfarande inte dykt upp och förväntar mig inte det heller. Är riktigt besviken på SAS i Köpenhamn som inte ens svarar i telefon och kan säga något om status på väskan. Framförallt igår hade det varit skönt att veta att väskan inte skulle komma så hade man kunnat testa skor tidigare och förberett sig bättre.

Men målet imorgon är såklart att ta kvalgränsen till EM, 5920 poäng. Jag ska kämpa trots för små skor och regn och rusk!!! Bara tre grenar att ta sig igenom imorn. 🙂

20140628-203317-73997764.jpg

Väska på vift!

Nu har jag varit framme i Ratingen några timmar. Jag har hunnit förbereda mig för morgondagen med alla fix och ticks jag har för mig innan tävling. Jag har även varit och värmt upp lite lätt på tävlingsstadion. Det är alltid skönt att spana in arenan och få lite tävlingskänsla, även om jag varit här förut (2011).

Imorgon sätter jag igång kl 11 eller 11.07. Det beror faktiskt på hur vinden blåser, denna tävling gör nämligen något så grymt som att de vänder loppen efter vinden. Enormt bra för de aktiva, bra förutsättningar är värt mycket eftersom de flesta inte gör mer än tre mångkamper om året. Anledningen till de olika starttiderna är att det endast går att springa på fyra banor på ena sidan (pga tvär kurva) och sex på den andra. Vi är tolv tjejer så antingen blir det två fulla heat eller tre heat och därav tidsskillnaden.

Jag känner mig laddad och redo. Hoppas bara att min väska kommer ikväll annars blir det tyvärr inte mycket till tävling!

Tävlingens hemsida:
http://www.leichtathletik.de/termine/top-events/mehrkampf-ratingen-2014/
(Bra med Tyskakunskaper här)

För er med twitter kommer @coachdejan så gott det går att meddela resultat efter avslutad gren.

20140627-190319-68599826.jpg
Ratingen stadion

20140627-191129-69089896.jpg

Nu är det bestämt…

Det blir mångkamp för mig nu i helgen i tyska Ratingen!!!! Det blir min första mångkamp sedan OS i London 2012, dvs snart 2 år sedan.
Att jag nu verkligen ska åka dit har i mitt huvud varit ett drömscenario som jag för några månader sedan faktiskt inte trodde på. Men jag ville ha ett tävlingsmål och därmed ”tvinga” mig själv att ta tag i vissa bitar i träningen som jag genom skador har fått respekt för att utföra. Dock utan att känna någon onödig stress. Men jag har tänkt att så länge kroppen känns bra, och risken för skada därmed är liten, så måste jag våga utmana mig själv.

Anledningen att jag väljer att skriva först nu om mina planer är såklart för att jag fått gå så långsamt fram med häcklöpningen, vilket har varit det kritiska momentet för en tävlingsstart. Att inte kunna fullfölja första grenen känns ju mindre lyckat… Det var först idag som jag sprang på full häckhöjd från block och där allt kändes bra. Ett riktigt ödespass kan man lugnt säga (som såklart höll mig vaken i natt). Det är så skönt att ha klarat av detta pass som har oroat under lång tid och att dessutom få utmana och övervinna de mentala spärrar som har funnits i mitt huvud länge, det är en obeskrivlig känsla..(även om jag vet att jag har en lång bit kvar).

Nu känns det skönt att få börja ladda och förbereda sig för tävling. Det pirrar ut i tåspetsarna när jag tänker på tävlingen, den känslan har jag saknat!
Uppdaterar med lite mer info när det närmar sig tävling.

20140624-133501-48901067.jpg
I made it!

20140624-133541-48941210.jpg
OS London 2012. En dröm som gick i uppfyllelse!

Startlistan för helgens tävling!

20140624-134400-49440939.jpg

Midsommar och bananpannkakor!

Hoppas att ni alla hade en trevlig midsommar igår! Stockholm bjöd inte på det bästa vädret men det spelar mindre roll när man får umgås med sina nära och kära (och kan vara inomhus). Några bilder från min eftermiddag (på förmiddagen var det såklart träning).

20140621-104757-38877572.jpg
Midsommarblomster

20140621-104828-38908954.jpg
Obligatoriska jordgubbstårtan ( i alla fall hos släkten Samuelsson)

20140621-105458-39298701.jpg
Lite tilltugg innan grillningen.

Idag är det inte träning förrän eftermiddag så jag passade på att göra en lite extra piffig frukost. Bananpannkakor har jag gjort många gånger innan men just detta recept tycker jag är det klart bästa hittills. Mums!

Recept för två personer

1 ekologisk banan, mogen
Ca 1 dl valfritt nötmjöl, jag tog favoriten mandelmjöl
3 msk keso
1-1,5 dl valfri mjölk, jag tog havremjölk
2 ekologiska ägg
En nypa salt

Gör så här:
Mosa bananen, blanda i övriga ingredienser och rör ihop till en slät smet. Stek pannkakorna i smör eller rapsolja (eller kallpressad kokosolja om man tycker om en liten lätt kokossmak på pannkakorna).
Obs! Gör hellre mindre pannkakor, dem blir finare och är lättare att vända.

Tillbehör är såklart efter tycke och smak. Jag kan dock varmt rekommendera nötsmör, mandelsmör hade jag, samt bär och keso. Nyttigt och gott!

20140621-111533-40533334.jpg
En hög med pannkisar

Ni vet väl att det är väldigt enkelt att göra eget nötmjöl, nötmjölk och nötsmör?! Det blir mycket billigare och godare, dessutom utan konserveringsmedel!

Mitt mandelsmör
Rosta en påse mandlar i torr stekpanna (med eller utan skal), lägg i mandlarna i en mixer och mal tills det har blivit ett mjöl (mandelmjöl!) tillsätt en nypa flingsalt och ca två msk rapsolja. Fortsätt mixa tills det blivit en kladdig smörmassa (ca 3-4 min). Häll upp i en glasburk och förvara i svalen.

Kort rapport

Idag sprang jag häck igen och jag är nu bara ett litet snäpp från riktig häckhöjd (76cm mot 84cm). Jag hade även min duktiga norska träningskompis, Stine Tomb, bredvid mig för att få lite mer taggning. Det gick jättebra och jag har hittills inte fått någon som helst reaktion. Jag är verkligen superglad för att det har gått så bra sedan operationen och att jag nästan helt kunna följa träningsplanen. Lugn och metodisk träning lönar sig i längden.

Jag ska inte sticka under stol med att jag fortfarande tycker att det är jobbigt att springa häck, det tar mycket energi eftersom jag är som på nålar hela tiden för att känna av och lyssna på kroppen. Men jag hoppas att denna känsla kommer minska och att jag kommer tycka att det är roligt igen!

Imorgon blir det lite lätt längdhopp och spjut. Det är precis den grenföljden på en mångkamp och jag vill känna att kroppen klarar det, framförallt då dagen efter häck.

20140618-212638-77198416.jpg
True strength often rises at our weakest point.

Uppföljning kost!

Efter att Linda på SOK fått in mina uppgifter så har min kost utvärderats. Jag har en del som jag kan förbättra, även om jag generellt sätt åt bra. Kvällsmålet som man ska ta innan sänggående behöver utökas, framförallt kolhydratmängden. Detta är såklart viktigt för att kroppen ska kunna bygga upp sig ordentligt under natten!

Vi diskuterade även hur jag ska äta optimalt en mångkampsdag och jag fick lite tips på vad som är bra att ha med sig i matväg när jag t.ex. är utomlands och tävlar och inte har tillgång till bra mat.

Något som jag tror att alla kan tänka på, oavsett om man tränar eller inte, är att se till att äta 5-6 mål om dagen, frukost-lunch- middag (huvudmål) och 2-3 mindre mål (mellanmål), optimalt är att äta ungefär var tredje timme. Jag tror att många slarvar framförallt med mellanmålen vilket medför att man äter alldeles för mycket till lunch och middag. Följden blir att blodsockernivån stiger alldeles för högt när man väl äter och sjunker sedan snabbt vilket gör att man framförallt kan bli trött (någon som känner igen matkoman efter lunch?). Regelbundna måltider gör att du orkar prestera bättre, så kanske värt att lägga någon minut på att äta oftare (men med mindre portioner)?! Kanske ha en påse naturella nötter/müsli, lite frukt, keso/naturell yoghurt på jobbet som man kan ta under veckan.
Obs! Tänk på att nötter är väldigt energirika så det räcker med några få. En näve, som det ofta rekommenderas, är alldeles för mycket.

Varför är det då så viktigt med en stabil blodsockernivå:

Lågt blodsocker leder till trötthet, huvudvärk, irritation, depression och ökat sötsug. När kroppens blodsockervärde sjunker under en viss nivå så signalerar kroppen att den behöver energi, då känner vi oss ofta hungriga eller sugna på att äta något. Äter man då något ”snabbt” t.ex. en kaka eller godisbit så leder det till obalans i kroppen med för stort energiintag som följd (blodsockernivån rusar).
Det man kan tänka på förutom att försöka äta regelbundet är att välja långsamma kolhydrater. Detta gör att blodsockerbalansen hålls på en jämnare nivå.
Alltså välj inte vitt bröd, cous-cous, pasta, pommes frites, snabbris osv. Ta istället grovt bröd, matvete, quinoa, fullkornspasta, sötpotatis, råris eller ris med längre koktid. Någon gång då och då ska man unna sig att äta precis vad man känner för men kanske inte varje måltid!

Och tillsist, glöm inte att dricka vatten. Oerhört viktigt och kraftigt underskattat av många! Varför inte ta ett glas vatten samtidigt som man tar en kopp kaffe? Och drick alltid till måltid.

Testa en vecka och se om ni känner någon skillnad. Själv så känner jag stor skillnad, jag orkar mycket mer!

20140616-231208-83528142.jpg

20140616-231209-83529006.jpg