Pizza special

Igår testade jag att göra pizza på blomkålsbotten med hemgjord tomatsås (jag har alltid köpt innan).

Det var verkligen lätt att göra och det blev gott. För er som inte gillar blomkål kan jag säga att det inte smakar blomkål, detta eftersom man blandar ost i ”degen” så det tar mest smak. Däremot ska man inte heller förvänta sig att det smakar vanlig degbotten för då kommer man bli besviken när man hugger in. Den sk pizzan var dock krispig och fin och verkligen ett nyttigt alternativ!

Recept

Börja med tomatsåsen eftersom den ska ställas undan och svalna. Tomatsås efter Leila Lindholms recept:
2 klyftor vitlök
5 mogna tomater
1 msk smör
1 msk flytande honung
1 tsk vitvinsvinäger
Salt och peppar (helst flingsalt och peppar från kvarn enligt Leila).

Skiva vitlök tunt och tärna tomaterna fint. Fräs vitlöken lätt i smör. Tillsätt honung och tomaterna. Koka såsen ca 20 min tills tomaterna är helt mjuka och såsen har tjocknat. Smaksätt med vinäger, salt och peppar. Låt svalna!

Blomkålsbotten
1 blomkålshuvud (normalstort)
2 ägg
100g chevré eller fetaost
Salt och oregano

Finriv blomkålen och koka den i 4-5 min i lätt saltat vatten. Pressa ur vätskan (obs! slarva inte med detta moment). Blanda samtliga ingredienser noggrant (blandningen kommer att vara ganska lös). Bred ut på plåt som är täckt med bakplåtspapper.
Grädda i ugn på 225 gr i ca 30 min, botten ska få fin färg.

På med valfri topping och grädda pizzan ca 10 minuter!

20140603-220805-79685744.jpg

20140603-220810-79690384.jpg
min topping var kyckling, zucchini, champinjoner, rödlök, färsk chili, polkabetor och riven ost. Efter att pizzan varit i ugnen tog jag på ruccola, pinjenötter, avokado och lite parmesan.

Kommentera

