Tävlingsfrukost

20140606-095700-35820102.jpg

Jag fick kvar kokosmjölk efter att gjort chiagröt igår. Jag gillar inte att slänga mat så tog till vara på mjölken genom att blanda i en skvätt i turkiska yoghurten. Gott!!

Dessutom gjorde jag ett snabbt sconesliknade bröd (som faktiskt ”gräddas” i stekpanna) där jag istället för fil tog kokosmjölk i. Tar max 10 minuter att slänga ihop och steka. Detta bröd klarar alla att göra!
20140606-100912-36552017.jpg

Recept för 1 pers
1dl fullkornsdinkel (går lika bra med vetemjöl om man inte har dinkel)
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk kanel
0,5 tsk kardemumma
lite honung (kan helt uteslutas)
Ca 0,5 dl kokosmjölk (så mycket att det blir en deg)
En nypa salt

Blanda samtliga ingredienser och tryck ut i en stekpanna (obs torr panna, inget smör eller olja) ca 1 cm tjock ska brödet vara. Stek på låg-medelvärme i ca 2-3/ sida. Brödet ska få fin färg!

Jag valde att ha ett nyttigare pålägg men jag är övertygad om att marmelad skulle vara fint på detta bröd!

Kommentera

