Uppföljning kost!

Efter att Linda på SOK fått in mina uppgifter så har min kost utvärderats. Jag har en del som jag kan förbättra, även om jag generellt sätt åt bra. Kvällsmålet som man ska ta innan sänggående behöver utökas, framförallt kolhydratmängden. Detta är såklart viktigt för att kroppen ska kunna bygga upp sig ordentligt under natten!

Vi diskuterade även hur jag ska äta optimalt en mångkampsdag och jag fick lite tips på vad som är bra att ha med sig i matväg när jag t.ex. är utomlands och tävlar och inte har tillgång till bra mat.

Något som jag tror att alla kan tänka på, oavsett om man tränar eller inte, är att se till att äta 5-6 mål om dagen, frukost-lunch- middag (huvudmål) och 2-3 mindre mål (mellanmål), optimalt är att äta ungefär var tredje timme. Jag tror att många slarvar framförallt med mellanmålen vilket medför att man äter alldeles för mycket till lunch och middag. Följden blir att blodsockernivån stiger alldeles för högt när man väl äter och sjunker sedan snabbt vilket gör att man framförallt kan bli trött (någon som känner igen matkoman efter lunch?). Regelbundna måltider gör att du orkar prestera bättre, så kanske värt att lägga någon minut på att äta oftare (men med mindre portioner)?! Kanske ha en påse naturella nötter/müsli, lite frukt, keso/naturell yoghurt på jobbet som man kan ta under veckan.
Obs! Tänk på att nötter är väldigt energirika så det räcker med några få. En näve, som det ofta rekommenderas, är alldeles för mycket.

Varför är det då så viktigt med en stabil blodsockernivå:

Lågt blodsocker leder till trötthet, huvudvärk, irritation, depression och ökat sötsug. När kroppens blodsockervärde sjunker under en viss nivå så signalerar kroppen att den behöver energi, då känner vi oss ofta hungriga eller sugna på att äta något. Äter man då något ”snabbt” t.ex. en kaka eller godisbit så leder det till obalans i kroppen med för stort energiintag som följd (blodsockernivån rusar).
Det man kan tänka på förutom att försöka äta regelbundet är att välja långsamma kolhydrater. Detta gör att blodsockerbalansen hålls på en jämnare nivå.
Alltså välj inte vitt bröd, cous-cous, pasta, pommes frites, snabbris osv. Ta istället grovt bröd, matvete, quinoa, fullkornspasta, sötpotatis, råris eller ris med längre koktid. Någon gång då och då ska man unna sig att äta precis vad man känner för men kanske inte varje måltid!

Och tillsist, glöm inte att dricka vatten. Oerhört viktigt och kraftigt underskattat av många! Varför inte ta ett glas vatten samtidigt som man tar en kopp kaffe? Och drick alltid till måltid.

Testa en vecka och se om ni känner någon skillnad. Själv så känner jag stor skillnad, jag orkar mycket mer!

20140616-231208-83528142.jpg

20140616-231209-83529006.jpg

Kommentera

