Midsommar och bananpannkakor!

Hoppas att ni alla hade en trevlig midsommar igår! Stockholm bjöd inte på det bästa vädret men det spelar mindre roll när man får umgås med sina nära och kära (och kan vara inomhus). Några bilder från min eftermiddag (på förmiddagen var det såklart träning).

20140621-104757-38877572.jpg
Midsommarblomster

20140621-104828-38908954.jpg
Obligatoriska jordgubbstårtan ( i alla fall hos släkten Samuelsson)

20140621-105458-39298701.jpg
Lite tilltugg innan grillningen.

Idag är det inte träning förrän eftermiddag så jag passade på att göra en lite extra piffig frukost. Bananpannkakor har jag gjort många gånger innan men just detta recept tycker jag är det klart bästa hittills. Mums!

Recept för två personer

1 ekologisk banan, mogen
Ca 1 dl valfritt nötmjöl, jag tog favoriten mandelmjöl
3 msk keso
1-1,5 dl valfri mjölk, jag tog havremjölk
2 ekologiska ägg
En nypa salt

Gör så här:
Mosa bananen, blanda i övriga ingredienser och rör ihop till en slät smet. Stek pannkakorna i smör eller rapsolja (eller kallpressad kokosolja om man tycker om en liten lätt kokossmak på pannkakorna).
Obs! Gör hellre mindre pannkakor, dem blir finare och är lättare att vända.

Tillbehör är såklart efter tycke och smak. Jag kan dock varmt rekommendera nötsmör, mandelsmör hade jag, samt bär och keso. Nyttigt och gott!

20140621-111533-40533334.jpg
En hög med pannkisar

Ni vet väl att det är väldigt enkelt att göra eget nötmjöl, nötmjölk och nötsmör?! Det blir mycket billigare och godare, dessutom utan konserveringsmedel!

Mitt mandelsmör
Rosta en påse mandlar i torr stekpanna (med eller utan skal), lägg i mandlarna i en mixer och mal tills det har blivit ett mjöl (mandelmjöl!) tillsätt en nypa flingsalt och ca två msk rapsolja. Fortsätt mixa tills det blivit en kladdig smörmassa (ca 3-4 min). Häll upp i en glasburk och förvara i svalen.

Kommentera

