En något kaosartad första dag!

Jag ska börja med att säga att jag verkligen är glad att jag är tillbaka på banan. Mina gamla skavanker känns bra trots att det var ca två år sedan jag gjorde fyra grenar på en dag. Tyvärr har förutsättningarna inte varit de bästa för bra resultat, att inte få tävla i sina egna skor var värre än jag hade tänkt mig. Kan i och för sig bero på att de skor jag lånat inte riktigt passat..

I alla fall, jag åkte tidigt till arenan där de skulle finnas ”många skor att låna”. Dessutom skulle en tysk mångkampstjej ta med sig alla sina ”Asics-spikes” i exakt samma storlek som jag har, de skulle dock inte hinna komma förrän 20 min innan start så jag behövde hitta ett par skor att springa in i. Skorna som fanns att låna på arenan tillhörde en ung tysk tjej från hemmaklubben som kom dit tidigt för min skull med sina spikskor. Supersnällt verkligen, utan henne hade jag inte kunnat tävla. Skorna hon hade att erbjuda var ett par allround spikskor (sådana skor har jag inte använt sen jag var tolv år, dem går att använda i alla grenar men är därför inte särkilt bra till någon gren) och ett par höjdskor. Det fick duga när alternativen var få. ”Asics-spikesen” som skulle hinna komma innan första start kom inte i tid och de visade sig dessutom att de inte var Asics. Tydligen stämmer inte storlekarna mellan märkena heller för de var marginellt mindre än mina trots att de enligt lappen var samma storlek. Typiskt!
Det blev alltså allround spikskorna till häcken. Ingen toppkänsla direkt men målet var att bara ta sig igenom häckloppet så det kändes inte som hela världen, 14,36 blev tiden (pb 13,58).

Gren nummer två- höjd, denna gång i ett par cementklumpar till skor dock i rätt storlek (inget märke nämnt, men hur kan folk hoppa i dessa?). Det var väldigt svårt att hitta rytmen och kunde inte trycka på i kurvan som med mina skor. Jag var grymt besviken efter höjden. Jag hade så mycket mer i kroppen.

Lagom till kulan kom regnet och min regnjacka låg såklart i den försvunna väskan, likaså varmare kläder. Dock hade jag bra skor! Jag började kulstötningen katastrofdåligt, jag ville ta igen det dåliga höjdresultatet och spände mig som en fiolsträng. Tog mig samman i sista stöten och lyckades få iväg 14,27 helt ok men tanke på att jag inte ens ”hoppade ut kulan” jag stod bara kvar i utstötspositionen och skrek (jag brukar skifta ben i utstöten och därmed får kulan extra skjuts).

Kort vila innan 200m. Dejan fick dra lott om vilken bana jag skulle få, han gick på niten-innerbanan. Tackar! Jag kände dessutom lite i baksidan efter häcken så detta var ett riktigt slag i ansiktet för mig. Jag hade plötsligt ingen lust att springa och skulle baksidan hålla?! Jag startade i alla fall eftersom jag inte ville ha kämpat hela dagen i onödan. Kurvlöpningen var hemskt dålig, styrfart och med lite drag i baksidan hela vägen (inget som kändes som att det skulle gå sönder, bara obehagligt) dock kändes upploppet väldigt bra och jag plockade in lite tid där. Känns skönt att längdansatsen imorgon är rak och inte i kurva 😉

Bagaget har fortfarande inte dykt upp och förväntar mig inte det heller. Är riktigt besviken på SAS i Köpenhamn som inte ens svarar i telefon och kan säga något om status på väskan. Framförallt igår hade det varit skönt att veta att väskan inte skulle komma så hade man kunnat testa skor tidigare och förberett sig bättre.

Men målet imorgon är såklart att ta kvalgränsen till EM, 5920 poäng. Jag ska kämpa trots för små skor och regn och rusk!!! Bara tre grenar att ta sig igenom imorn. 🙂

20140628-203317-73997764.jpg

2 reaktioner på ”En något kaosartad första dag!

Kommentera

