Choklad- och jordnötsbars

Dessa godingar unnar jag mig i en period då jag försöker undvika bakverk, godis, chips, läsk, saft osv.

Receptet är från ”Hello Green”, en bok som jag tidigare rekommenderat. Barsen innehåller bara naturliga sötningsmedel i form av dadlar och lite honung och de innehåller heller ingen gluten eller några mejeriprodukter. Jag har nu gjort receptet två gånger och det kommer garanterat bli fler.

Recept
6-8st

Botten
1dl naturella cashewnötter (första gången hade jag inte tillräckligt så tog hälften mandlar, gick utmärkt)
1/2 dl ekologiskt jordnötssmör
2 msk honung (jag tog mindre)
1/2 tsk vaniljextraxt
En nypa salt

Fyllning
10 urkärnade färska dadlar
1 msk kallpressad kokosolja
1/2 tsk vaniljextrakt
En nypa salt
1 dl saltade och rostade jordnötter

Täcke
100g mörk choklad, 70% kakaohalt

Börja med att göra botten. Mixa cashewnötterna till ett fint mjöl i matberedaren. Tillsätt övriga ”botten”-ingredienser och mixa till en smidig deg. Gör en rulle och dela i ca 8 bitar. Forma till avlånga bars och lägg dem på en tallrik täckt med bakplåtspapper. Ställ in i frysen tills du gjort fyllningen.

Mixa dadlar (urkärnade), kokosolja, vanilj och salt till en slät massa. Häll sedan i jordnötterna några sekunder om du vill ha lite finare bitar i dina bars annars vänder du bara ner hela jordnötter i smeten.

Ta fram bottnarna och fördela fyllningen (det är rätt mycket som ska på varje). Täck barsen med plastfolie. Låt stå i frysen ca 2 timmar, fyllningen ska ha stelnat.

Smält chokladen och häll över bitarna. För finast resultat är det nog bäst att pensla på chokladen. Ställ kallt tills chokladen stelnat.

Ett tips är att frysa barsen direkt, de är riktigt goda kalla. Innan frysningen kan det även vara smart att dela dem i mindre bitar (de är väldigt mättande).

20140711-233636-84996989.jpg

20140711-233638-84998036.jpg

20140711-233638-84998329.jpg

Kommentera

