Från 400m häck till mångkamp!

Just nu håller junior-VM i friidrott på i USA. Jag har tittat lite grann på tävlingen och började tänka på mina egna juniorår. 2003 (18 år gammal) sprang jag 400m häck på JEM i Tammerfors. 2005, bara två år senare, står jag på startlinjen i sjukamp på JEM i Erfurt. Så det kan bli! Det som gör detta något mer speciellt är att jag 2003, när jag började träna mångkamp för fullt, aldrig hade hållit i ett spjut och endast hoppat höjd i skolan på låg- och mellanstadiet. Jag hatade höjd eftersom jag på gympan hade landat pladask på stålribban och gjort mig illa. Det är inte konstigt att det är dessa grenar som jag fått kämpa hårdast med.

Att det blev denna övergång till mångkamp berodde på att jag aldrig riktigt gillade långhäck träningen, jag tyckte den var enformig och ganska tråkig. När jag på skoj testade en femkamp inomhus så kände jag direkt att detta var något jag ville satsa på. Så jäkla roligt var det!

Nu i TV-soffan funderade jag även på hur det hade sett ut idag om jag hade börjat träna och tävla i mångkamp när jag var yngre. Hade jag varit bättre? Hade jag fortfarande hållit på? Svaret är antagligen att min kropp hade varit ganska sliten att jag nog hade gjort något helt annat vid det här laget. Mångkamp sliter nämligen väldigt mycket på kroppen, man ligger och påfrestar med tuff belastning hela tiden. Detta märks i världseliten i mångkamp, väldigt många är borta en säsong här och var för att kurera kroppen. Ser man till min generation så är det väldigt få som fortfarande håller på. Jag tror dock att så länge man har glädjen och motivation i det man gör så finns det inget som kan stoppa en från att fortsätta.

Jag är nu inne på mitt tionde år som sjukampare och jag tycker att det är roligare än någonsin. Jag är glad att min väg sett ut som den gjort, jag har lärt mig mycket av mina uppförs- och nedförsbackar. Att jag nu har hunnit bli 29 år är något som inte har någon betydelse för mig, resultaten får tala istället och jag kommer hålla på så länge jag känner att jag har mer att ge! Jag tror att jag genom att ha börjat min sjukampskarriär senare har skjutit på mitt ”bäst före datum” och min utvecklingskurva kommer, om jag får vara skadefri, fortsätta peka uppåt.

20140724-163614-59774611.jpg

20140724-163614-59774463.jpg
Det var då det! Roligt hade vi 🙂 Foto:Tommy Sarenbrant

Kommentera

