Säsong 2014, Comeback-året!

Jag brukar alltid summera min tävlingssäsong, både på egen hand men även med min tränare Dejan. Att reflektera över vad som gick bra och vad som gick mindre bra samt vad jag/vi göra bättre nästa gång är ett måste för att utvecklas i min mening. Dessutom känns det dumt att göra samma misstag igen..

Ibland är det inte lika roligt att göra denna summering, såsom denna gång då det handlar om en säsong där jag själv känner att jag hade velat, och verkligen hade kapacitet, att uppnå mer.
I slutändan förvånades jag dock över alla positiva saker jag hittade som hänt under säsongen, långt fler än de negativa. Jag har faktiskt mycket att vara nöjd och stolt över denna säsong.

Positiva saker med säsongen

1) Jag kunde tävla igen, mindre än ett år efter operationen.

2) Jag genomförde en mångkamp, vilket var ca 1 år och 10 mån sedan.

3) Jag kvalade till EM (trots lite missöden). Väl på EM genomförde jag en bra första mångkampsdag och jag hade med stor sannolikhet kvalat till VM om jag inte hade tvingats bryta. Jag är ändå glad att jag vågade ta det tuffa beslutet att bryta mångkampen. Det gjorde att jag kunde fullfölja säsongen och få avsluta med den roliga tävlingen Finnkampen.

4) Jag överkom mina stora mentala spärrar genom att springa häck och hoppa längd igen. Längden dessutom nära perslängder och med mersmak!

5) Jag var otroligt stabil i samtliga kast och hoppgrenar. Jag har aldrig kastat så bra i spjut eller hoppat så pass bra i höjd i så många tävlingar (dessutom utanför mångkamp). Jag har aldrig hållit kulformen så långt in i säsongen som jag gjorde och jag stötte dessutom över 15m igen.

6) Två SM-brons (kula. längd), brons i stafett SM 4x400m, vann lag SM med Hässelby och bidrog med två grensegrar (kula, höjd). Jag slog rekord genom att bli bästa Hässelbyare genom alla tider (baserat på antal SM-medaljer).

Viktigast: Det var så värt att få komma tillbaka och verkligen uppskatta att stå på banan igen och få köra en mångkamp. Nerver, adrenalin, rutiner, kämpa sig igenom negativa tankar och flyta på det positiva tankarna- gud vad jag längtat. Jag insåg att det är värt att kämpa vidare för det här är så jäkla roligt och få förunnat att få göra.

Det jag är besviken på denna säsong är såklart att jag inte kunna fullfölja EM och att jag hade ont, igen. Med facit i hand så insåg både jag och Dejan att belastningen på kroppen blev för stor när vi stegrade träningen och jag blev i bättre form. Kroppen var helt enkelt inte redo för att göra alla grenar med 100% intensitet. Med mer explosivitet i all träning så sliter det självfallet mer på kroppen. Eftersom jag missat en hel höst med träning på grund av operationen så blev träningslupplägget annorlunda och vi hade redan bestämt att vi inte skulle stressa på kroppen. Vi hade därför inte kunnat göra så mycket annorlunda med den bakgrunden, vi chansade lite och det höll inte hela vägen. En mångkamp gick bra men ytterligare en (med högre intensitet) gick inte denna gång.

Vad gäller framtiden och mina skador så känner jag att jag kommer kunna bli helt frisk om jag får alla pusselbitar falla på plats. Jag har fått hjälp med den mentala biten, kosthjälp samt hittat en terapeut som är ovärderlig. Mårten Prosell heter han och har uppnått stora reslutat med min kropp genom att ha systematiskt gått igenom kroppen och upptäckt smärthärkomsterna. Detta är otroligt viktigt i det förebyggande arbetet med skador!
Förutom allt runtomkring mig så känner jag att jag är fysiskt bättre än någonsin så nu gäller det ”bara” att lägga pusslet rätt och något som jag framförallt lärt mig med åren- våga vila när kroppen är sliten.

IMG_7311.PNG

IMG_7312.PNG

IMG_7310.PNG

Foto: Ryno Quants

One thought on “Säsong 2014, Comeback-året!

Kommentera

