Träningen startar med backlöpning

Denna vecka har jag äntligen satt igång med träningen. Det blir 3-4 pass som jag kör på egen hand för att nästa vecka börja enligt program. Jag tycker att det är skönt att sätta igång själv och göra det jag har lust med just den dagen. Igår var jag sugen på att köra något tufft och valde därför backlöpning, det är något som jag körde mycket när jag var yngre men som jag inte alls kört på senare år. Baksidor och höft får jobba tuffare än på plan mark, vilket jag tror kan vara bra med de skadeproblem jag har haft. Det man får se upp med är att inte tappa positionerna i löpningen, vilket är lätt hänt om backen har en brant lutning.

Passet igår bestod av uppvärmning, aktiverings- och löpskolningsövningar i ca 20 min. Sedan var det dags för backen, ökänd i Helsingborg för sin branthet.

5x20m accelerationer, snabba.
2x8x15sek löpning. Insats ca 60-65%. Gångvila mellan loppen.
5x frekvenslöpning i trappa

Sedan var benen rejält trötta, en riktigt skön känsla. Passet var snabbt avklarat men ändå riktigt utmattande, effektivitet gillar jag 🙂

Trapplöpning:

IMG_7453-0.JPG Brant grusbacke, tuff lutning men skonsamt underlag

IMG_7462.JPG

IMG_7451-0.JPG

IMG_7479.JPG
En supergod och nyttig lunch från Holy Greens (Helsingborg) avnjöts efteråt i hamnen.

One thought on “Träningen startar med backlöpning

Kommentera

