Tuff träningsperiod

Korta & snabbare löpningar på bana, minutloppsintervaller i skogen, löpning i backe, löpstyrka i backe, skivstång och olika slags hopp. Grundträningen har rivstartat och kroppen är i chocktillstånd. Men det är roligt att vara igång igen och jag välkomnar träningsvärken. Ju mer värk desto tuffare har jag pressat mig. Viktigt är dock att märka skillnaden mellan ”smärtorna”, träningsvärk är normalt medan långvarig smärta är ett varningstecken.

IMG_7573.JPG

IMG_7544.JPG
Jag har börjat använda power bands (eller mobility band) jag har än så länge bara testat bandet för att få ut mer effekt i stretchövningar. Här gör jag en baksidestretch. Jag drar upp benet så högt jag kan och håller i fem sekunder, släpper trycket och sen gör jag om det igen och försöker då gå lite längre än gången innan. Jag upprepar 3-4 ggr. Bandet är även bra för styrkeövningar, som man enkelt kan göra hemma om man inte har så mycket tid (se you tube för träningstips). Jag kommer att försöka hitta övningar för säte och rumpa vilket är ställen jag behöver stärka upp. Mina power bands kommer ifrån roller.

Kommentera

