Grönkål

Nu är det kåltider. Grönkål, svartkål och brysselkål är favoriter. All kål innehåller massor av vitaminer och mineraler bl.a. C-vitamin, A-vitamin, E-vitamin och järn.

Grönkål, som jag använder mest, har ganska kraftig smak och passar utmärkt i pajer, stuvningar etc. Jag brukar bara tillaga dem på låg värme i ugnen (grönkålschips) eller om jag har lite bråttom steka dem lite snabbt. Detta ger ett gott och supernyttigt tillbehör till maten.

Gör så här:
Ta bort bladen från stammen, skölj noggrant. Pensla bladen med olivolja, pressa på lite citron och strö över flingsalt. Sprid ut kålen på en ugnsplåt (med bakplåtspapper). In i ugnen 200 gr i ca 10 min. Det är även gott att hacka över lite nötter, chili och vitlök och rosta med kålen i ugnen.

Eller: stek kålen i olivolja, citron, salt några minuter. Tillsätt fetaost och granatäppelkärnor.

IMG_7577.JPG

IMG_7589.JPG
Grönkål på olika sätt. I stekpanna med fetaost och granatäppelkärnor eller i ugn med chili, vitlök och mandlar.

En reaktion på ”Grönkål

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s