Mer vegetariskt..

En vegetarisk dag i veckan var i tanken väldigt bra och har varit kul att testa men jag inser att det tar för mycket tid att planera och laga två vegetariska rätter samma dag. Att som idrottare få i sig all energi och näring som behövs är lite pyssligare med vegetarisk mat, i alla fall när man inte är van. Till vegetariska biffar passar t.ex inte pasta särskilt bra och då gäller det att hitta en bra kolhydratkälla förutom att hitta rätt mängd protein (som är svårare utan t.ex. kött, fisk eller kyckling).

Jag kommer definitivt att fortsätta äta vegetariskt, det blir fortfarande flera gånger i veckan, men en vegetarisk dag läggs på is för tillfället. Det kommer garanterat att tas upp senare då jag gillar framförallt gillar miljötanken bakom det!

Det är kul att ha experimenterat och testat nya rätter och råvaror. Här är några av kreationerna:

IMG_7639.JPG Butternutpumpa som jag gjorde en soppa på med bl.a. Kokosmjölk, chili & ingefära.

IMG_7592.JPGRödbetsbiffar innehållandes bovete och svarta bönor

IMG_5304.JPGKikärtsbiffar, min personliga favorit, i princip samma kryddor som i en hummus!

IMG_7646.JPGZucchini- och kikärtsbiffar

IMG_7681.JPG Ännu en ny bekantskap, jordärtskocka, som jag gjorde som puré tillsammans med mandelpotatis. Riktigt gott!

IMG_7527.JPGEn snabbgjord vegetarisk matlåda att ta med till jobbet. Bl. a. innehållandes matvete, svarta bönor, polkabetor, soltorkade tomater, fetaost, nötter och frön.

Kommentera

