Phu!

Ju närmare tävlingsstarten jag kom desto mer började jag tänka och känna efter. Kroppen kändes inte helt 100 på uppvärmningen idag, jag misstänker att jag kom lite fel i ett av höjdhoppen förra helgen och det har känts av under veckan och så även nu. Jag började även tänka på att jag faktiskt inte sprungit mer än en häck på full höjd (84cm) och inget träningspass med fullt avstånd mellan häckarna. Jag blev lite kallsvettig och pulsen skenade iväg, men då fick jag användning för den mentala träningen som jag jobbade med i somras. Jag bestämde mig för att om jag ska ha en chans att genomföra loppet så måste jag sätta stopp på dessa tankar. För det första tänkte jag att jag varit med om värre situationer och häckhöjden var inget att oroa sig för eftersom jag ändå alltid springer lika högt över häckarna oavsett höjd. Dessutom kom jag fram till att jag måste våga trycka på och inte tänka på smärtan. Ju bättre tekniskt jag springer desto mindre smärta, om någon.

Efter denna mentala övertalning så ställde jag mig i blocken med bättre tankar och sprang- utan smärta. Jag har aldrig blivit så glad över att springa på tiden 8,80 med flygkänsla över häckarna. Detta är en riktigt bra start för mig och mentalt riktigt bra att ha genomfört detta lopp (och faktiskt bara drygt en tiondel från tiden jag har i min persserie i femkamp). Jag hoppas bara att jag inte får en reaktion av loppet, om inte så lever hoppet om mångkamps SM nästa helg!

IMG_8888

IMG_8889
Nya vårkollektionen från Asics gör att man blir lite gladare. Sicka färger👌

Från gala till tävling!

Från friidrottsgala på Münchenbryggeriet i torsdags till att idag ställa mig i startblocken i sätrahallen för första häcktävlingen för säsongen. Lite olika fokus!

Att det överhuvudtaget blev en gala detta år var tack vare stöttning från min egen och svenska landslagets sponsor, Atea.
Även om galan tidsmässigt ligger lite fel så var det många aktiva som tog sig tid att komma dit. Jättekul att träffa alla! Det bjöds på god mat, trevlig musik och det var många priser som delades ut till årets alla fantastiska prestationer. Det var verkligen ett bra år för svensk friidrott och det är inspirerande att påminnas om det igen och insupa lite jävlar anamma. Mer bilder från galan hittar ni på friidrottshemsidan.

Men nu är galan för tillfället glömd och jag laddar för att springa häck. Målsättningen är att få till ett tekniskt lopp som jag känner mig nöjd med. Försöka fokusera på min egen prestation och mitt utförande av loppet. Tiden är inte särskilt viktig idag även om jag vet att jag kan springa hyfsat fort om jag vågar trycka på och hittar ett bra flyt. Så fort jag har respekt för häckarna så flyger jag över och tappar massa fart.

Slutligen hoppas jag att alla håller tummarna för Sanna Kallur som gör comeback i Tyskland idag på 60m häck. Hon är tillbaka i staden där hon 2008 satte världsrekord (men nu ny arena). Denna gång är det andra förutsättningar (och målsättningar, antar jag) men jag är verkligen glad att hon är tillbaka och jag kommer vara långt mer nervös när hon ska springa än när jag själv gör det. Ca 18.50 är det försök och finalen går ca 21.30 på Eurosport 2. Första loppet blir till att följa på sociala medier då tv-sändningen inte börjar förrän senare. Heja heja!!

IMG_8886

IMG_8884
Det är inte så ofta man piffar till sig, men ibland så…

IMG_8866
Nya spikes från Asics, riktigt fina och känns grymma! Även om de är snygga blev de andra skor till friidrottsgalan men idag ska de få vara med och prestera!

Brukar njuta och inspireras av Sannas världsrekordlopp.

Nja…

Inte den bästa säsongsöppningen jag haft, 13,98 i kula och 1,66 i höjd. Men det fanns bitar som faktiskt var bra.
Jag fick till några av detaljerna i kulan som jag tränat på och ansatslöpningen i höjden var jag väldigt nöjd med.
Det är såklart tråkigt när man känner att det inte riktigt finns någon power i kroppen.

Tålamod är mitt tråkiga ledord efter helgen.

2015/01/img_8855.jpg
Nej, nöjd var jag inte!

2015/01/img_8854.jpg
men lite glad för att vinsten i kulan gav mig ett par riktigt fina Asics-skor!

Jag glädjs dock åt att Moa (Hjelmer) gjorde en riktigt grym comeback på 200m i Norrköping. 24,02 i ett lopp med en lite försiktig första kurva ger indikationer på bra upphämtning efter barnafödande. Imponerande och inspirerande!

Norrköping Indoor Games

Så börjar äntligen tävlingsnerverna kittla till i magen. Precis som det ska vara! Den dagen då jag inte har det där pirret längre då lägger jag av. För mig betyder det nämligen en blandning av förväntan, vad kommer resultat bli? hur bra är formen just nu? Men pirret ger mig även svaret att det fortfarande betyder någonting för mig att tävla och att vilja prestera bra på den tävlingen. Friidrott är fortfarande det bästa jag vet!

Kroppen har varit lite sliten efter hemkomsten från Sydafrika så jag har fått tagit två tuffa nålbehandlingar. Träningen har därför blivit lättare än tänkt och därför är det mer nervöst inför tävlingen. Ett enda pass med lång ansats i höjd är inte optimalt, men jag får tänka som så att jag har hoppat från den ansatsen ganska många gånger i mitt liv så det ska nog gå bra. Kroppen känns bra och det är huvudsaken för mig. Det är smärtfrihet som är det viktigaste i dagsläget. Formen och tekniken får komma.

Kultävlingen i helgen kan också bli lite hursomhelst. Att stöta i en diskusring (fel mått) i tre veckor i Sydafrika är inte något att föredra men jag känner att känslan ändå finns där så jag ska försöka att inte stressa upp mig för att förberedelserna inte varit perfekta.

Imorgon åker tävlingskläderna alltså på för första gången säsongen 2015. Kulan startar 11,05 och höjden 15,40, håll tummarna då!😉

Tävlingens hemsida: Norrköping Indoor Games

2015/01/img_8822.jpg
Time to fly.

2015/01/img_8832.jpg
Asics fina rosa tävlingskläder är nu avdammade.

2015/01/img_8829.jpg
Hässelbylinnet på.

F R U K O S T!

Bästa målet på dagen. Godast av allt-havregrynsgröt!

2015/01/img_8739.jpg

2015/01/img_8731.jpg
Denna gröt innehåller bla. banan, morot, ingefära, gurkmeja, ägg, kardemumma och frön. Riktigt smarrig!

Recept för en portion gröt

1 dl havregryn
1 dl morot, finriven
1/2 mogen banan
Färsk finriven ingefära, ca 1 tsk
2 dl vatten eller hälften mjölk/havremjölk/kokosmjölk för lite krämigare gröt.
1 ägg
Salt, gurkmeja och kardemumma

Mosa bananen, finriv moroten och ingefäran. Sätt alla ingredienser i en kastrull, dock inte ägget. Rör ordentligt! Låt koka upp och sjud någon minut. Dra upp värmen och tillsätt sedan ägget, rör runt ordentligt. Servera.

Strö på valfria frön och godast är även att toppa med keso.

Denna gröt är väldigt mättande och innehåller näringsmässigt det man behöver en vardag. Har jag tuff träning tar jag ofta en macka till. Gröten är verkligen god så våga testa att göra denna. Jag tror det kommer bli en favorit.
Ett tips för att få bra bananer är att frysa in dem när de är mogna. Bara att plocka fram och mosa när det är grötdax.

Ny favorit.

Jag hittade en ny ProViva-smak som lät väldigt spännande. Spenat, lime och fänkål. Lät lite för nyttig först men den var sötad, i lagom mängd, så smakade väldigt bra. 🙂 Jag dricker ofta ProViva när magen är i obalans, som t.ex. efter en flygresa eller om jag haft magsjuka. Nyttiga bakterier i drycken gör att magen kommer i balans fortare.

2015/01/img_8708.jpg

Något som jag brukar sakna när jag är utomlands är att laga sin egen mat. Det låter nog som ett lyxproblem att bli trött på att äta på restaurang men i Sydafrika får man vänta lääänge på maten och det är vissa råvaror man saknar. Utbudet i matbutikerna hemma är dessutom mycket bättre.
Tonfisk-quinoasallad i mina fina julklappsskålar blev första lunchen hemma.

2015/01/img_8701.jpg

2015/01/img_8704.jpg
Tricket för en extra piffig sallad är sesamolja. Hittas bland asiatiska produkterna!

Home ”sweet” home.

Så var man tillbaka i Stockholm igen. Jag saknar redan Sydafrika, kanske mer för att jag är ensam hemma, både Johan och Johannes kommer nämligen inte förrän om några dagar. En stor kontrast från att inte ha varit ensam en sekund i tre veckor. En annan kontrast är såklart kylan, 35 graders skillnad är det idag, hyfsat tungt på joggen idag. Sporttopp och hotpants byttes ut mot tre lager kläder och skobroddar. 👌
Om några dagar är jag nog inne i det igen men just nu känns det tungt att ställa om sig.

2015/01/img_8675.png

2015/01/img_6691.jpg
Saknade!

2015/01/img_8688.jpg

2015/01/img_8709.jpg
Sicklasjön. Vackert men kallt.