Tema mexikanskt. 

Maten till födelsedagsmiddagen var uppskattad, ”tacos” är något som de flesta gillar. Att ha buffé där man kan plocka det man tycker om känns både enkelt och gott. Huvudrätterna, beef chili och pulled chicken, lagar sig själv när man väl fått det på plattan respektive i ugnen. Det kräver såklart lite planering för att få ihop allt på ett bra sätt och det krävdes hjälp för att få till alla tillbehör i tid. Bara att hacka och kärna ur 15 tomater tog över en halvtimme…

Det är viktigt att ha koll på allergier, gluten- eller laktosintolerans eller om det är något som inte äter någonting speciellt. Jag hade glutenfritt alternativ samt kyckling till dem som inte ville äta ”rött” kött.

Buffé för 20 personer

Mingeltilltugg

Tortillachips med het räkröra.
600g skalade räkor, jag köpte handskalade i lake, frysta med skal tar alldeles för lång tid.
4 vitlöksklyftor, finhackade
2 röda chilifrukter, urkärnade & finhackade
1 dl créme fraiche
Finrivet skal och saft från 2 lime
1 kruka hackad koriander
Olivolja, salt, peppar och ev. lite tabasco

Fräs vitlök och chili i olja i en stekpanna. Tillsätt räkorna och rör om. Låt fräsa i någon minut. Lägg röran i en matberedare och mixa grovt. Kyl ner omgående.
30 min innan servering lägger du upp röran på tortillachips, jag tog naturella glutenfria (gjorda på majsmjöl). Toppa eventuellt med någon droppe tabasco på varje.

Heta nötter (kan förberedas några timmar innan)
400 g valfria nötter, naturella.
1-2 tsk av spiskummin, paprikapulver, koriander, chilipeppar
Ringla på honung och strö på flingsalt
Rosta i ugn, 175 gr i 10-15 min. Nötterna är klara när honungen har karamelliserats runt nötterna. Låt svalna.
Tips! Gör inte detta medan du sminkar och klär på dig, då bränns nötterna eftersom de tar längre tid än så att fixa sig….

Manchego-ost med soltorkad tomat och timjan
Låt tomaterna rinna av och skär dem sedan i mindre bitar. Skär 300g manchego i kuber och stick fast, tillsammans med en bit tomat, på en tandpetare.
Ställ dem på ett uppläggningsfat och garnera med timjan. Det är även fint att garnerna med pinjenötter på fatet.

HUVUDBUFFÉN

Texas beef chilli, recept från Tommy Millymäki, länk här.
Jag hade inte i fänkålsfrön eller lagerblad och tog oxfond istället för kalvfond. Dessutom tog jag mer mängd av kryddorna och jag hackade dessutom ner 1 torkad ancho chili, vilket ger en rökig chilismak. Det blev inte för starkt!
Slutligen hade jag även 400g stora vita bönor i (hade i när det var ca 30 min kvar, ser fint ut, är gott och är bra utfyllnad.
Detta är helt klart en av mina favoriträtter och jag har testat flera olika recept, detta är bäst! Receptet ska dubbleras! 
IMG_9375

Pulled chicken, recept från Jennys matblogg, länk här.
Väldigt enkel rätt att göra och sköter sig själv i ugnen. Kycklingköttet blir verkligen mört och gott. Denna rätt stod min syster för. Hon lade till ca 2 tsk torkad koriander, ingefära och chilipulver.
Receptet ska dubbleras. 
IMG_9361

Tillbehör

Picklad rödlök (förbered dagen innan)
4 stora rödlökar
1 dl ättiksprit (12%)
2 dl socker
4 dl vatten
Drygt 2 tsk salt och 4 krm svartpeppar
IMG_9373

Böndipp (förbered dagen innan)
3 burkar/förpackningar svarta bönor
1 burk ekologisk salsasås
Mixa allt med en stavmixer, ställ svalt.
Detta recept var en chansning, jag hade aldrig gjort denna dipp tidigare men jag tyckte verkligen att den var god.

Mangosalsa (kan förberedas några timmar innan)
2 mogna mango, hackas smått
1 paket röda och 1 paket gula körsbärstomater, hackas smått
3 schalottenlökar, finhackas
2 gröna chilifrukter, kärna ur och hacka i tunna ringar
Riven färsk ingefära, mängd efter eget tycke
Saft och skal från 1 lime
Eventuellt hackad färsk koriander, jag skippade detta eftersom jag hade koriander i den andra salsan och inte visste om alla gillade koriander.

Salsa special (kan stå i någon timme innan servering, avokadon kan man ha i senare och då kan den stå någon extra timme)
6 st chilifrukter, urkärnade och finhackade
12-15 tomater, kärna ur och hacka i mindre bitar
4 mogna avokado, hackas i mindre bitar (köp avokado i god tid innan och låt stå i rumstemperatur några dagar)
Saft från 1-2 lime
2 tsk salt och lite peppar
2 msk olivolja
1-2 krukor färsk koriander, finhackad

Chilistuvad majs (max en timme innan)
4 stora konservburkar majs
4 msk smör
4 dl grädde
2 st röda chilifrukter, finhackade

Häll av vätskan från majsen. Häll sedan majsen i en het stekpanna, låt vätskan koka bort helt (ca 5-10 min). Tillsätt smöret och rosta majsen tills den fått fin färg. Tillsätt chilin och grädden. Låt grädden koka in helt. Smaksätt med salt.
Jag lät majsen stå kvar på plattan under hela middagen så att den höll sig lite varm.

ÖVRIGA TILLBEHÖR
Tortillabröd, vete och majs (beräknade 2 bröd/ pers)
Tortillachips, naturella och med ostsmak (2 stora påsar)
Gräddfil (1 liter)
Rött vin (fick rekommenderat OrgdeRac, ekologisk bag in box från Sydafrika), citronvatten, bubbelvatten och såklart Corona med lime.
IMG_9270

Efterrätt

Jag älskar choklad så denna tårta var given, även om den inte är särskilt Mexico-inspirerad.

Chokladmoussetårta, 2 stycken (bottnarna kan göras dagen innan, moussen bör läggas på samma dag 1-2 timmar innan. Bärgarneringen sker så sent som möjligt).

Tårtbotten (en tårtbotten byttes ut mot hasselnötsmjöl för att den skulle bli glutenfri, den gick åt mest!)

2 ägg
3dl socker
1 dl vetemjöl
3 msk kakao
1/2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
100g mörk choklad
Vispa ägg och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna. Smält chokladen. Blanda samman alla ingredienser och häll över i en form. Grädda i 20 min på 175 grader.

Chokladmousse
2 ägg
2msk honung
200 g mörk choklad
70 g smör
3 dl grädde
Vispa ägg och honung. Smält smör och choklad. Vispa grädde. Blanda chokladsmeten med äggblandningen. Rör sedan ner allting i den vispade grädden. Häll över moussen på bottnarba och ställ in i kylskåp.

Garnera med färska bär.
IMG_9283

Kommentera

