Mycket hänger på skorna. 

Intervallpasset för några dagar sedan bestod av 3x5x1min med 30 sek vila. Ett genomblödande pass men som ändå blir jobbigt då man kan hålla rätt högt tempo på en minut. Dessutom hade jag bl.a. tunga frivändningar och djupa knäböj i bagaget från dagen innan så benen var inte purlätta. 

Jag hade med mig flera par skor. Jag började med de jag brukar springa distans, värma upp samt kör hoppträning i, nämligen Asics Cumulus. De är en stabil neutral sko med bra stötdämpning. Eftersom jag har haft stora problem med mina fötter så använder jag mest dessa.

 

I löpserie två testade jag Gel super J33, en lättviktssko med lätt pronationsstöd (överpronation, dvs extra stöd om man rullar inåt med foten). Det känns knappt att man har dessa på sig. Det är dessutom inga sömmar på ovansidan av skon vilket gör den otroligt bekväm. Skillnaden när jag sprang med J33 var enormt stor, känslan blev så mycket bättre.  Från att ha känt mig rätt tung och seg så kändes det nu som att jag flög fram. Jag behöll dessa på under sista serien, men jag blev verkligen lockad att testa fler modeller framöver för att hitta den optimala skon beroende på vilket pass jag har. Jag brukar alternera med  bl.a DS trainer och Asics Racer som jag kommer testa nästa gång. 

  

För ännu kortare och snabbare intervaller (alltid på bana) så är min favorit Gel Noosa Fast. Det är så nära spiskokänsla jag kan komma, man får bra riv och grepp i marken. Det är faktiskt en triathlonsko, lättviktare för överpronering (dock inte mycket stöd). 

  

Mitt råd är ändå att testa sig fram och hitta den sko som passar just dig. Det är jätteviktigt att få hjälp med vilket stöd man ska ha på skon, det är en stor skaderisk att springa i fel skor. Skon ska även passa din personliga löpstil och känsla. Hur långt och snabbt du springer spelar även roll.  Jag själv är som sagt försiktig med lättviktsskor när jag kör distans eller har längre intervaller medan andra kör marathon i lättviktsskor. 

Kommentera

