En snabbvisit i Skåne. 

Idag fick jag möjligheten att vara med och inviga en ny friidrottsarena i lilla samhället Hörby i Skåne. Jag tycker att det är beudrandsvärt att kommunen väljer att satsa på idrotten och genomför ett sånt här stort projekt. Jag kommer själv från en liten förening utanför Stockholm och jag vet hur mycket det betyder att det finns anläggningar och en fungerande verksamhet för att locka barn och ungdomar att hålla på med idrott. Det är inte alls troligt att jag själv hade börjat med friidrott om det inte hade funnits en klubb, arena och engagerade tränare i närheten av där jag bodde. 

Friidrotten bygger på alla ideella krafter som finns runtom i landet, det är i många fall engagerade föräldrar som får verksamheten att få runt. I Hörby såg jag många med stort idrottshjärta vilket har gjort att bygget av en ny arena varit möjlig. Jag är verkligen glad å barnen och ungdomarnas vägnar att de nu har möjlighet att välja friidrott som idrott. Friidrott är inte bara roligt, det är en bra träningsform där man får  använda hela kroppen. I mina unga år innebar friidrotten mycket lek och gemenskap, en träningsform där alla kunde träna och tävla på sin egen nivå. 

Jag hoppas att jag i framtiden får se några av Hörbys ungdomar lyckas i friidrott, nu finns det stora förutsättningar till det. All lycka till föreningen! 

  Tidig morgon från Malmö. 

   

 Kastgrenar var populärt!

Kommentera

