Raw chokladpralin med nöt-& hallongömma. 

Samma dag som jag kom hem från Italien så hade min syster gjort dessa godbitar. Jag fick receptet och gjorde dem igår. Superlätt att göra och väldigt goda!

   
 Bilder från lyckans skafferi.  

Jag gjorde mina i knäckformar (dubbla) men om man har små muffinsformar så blir det lite mer som en efterrätt som kan serveras med färska bär. 

Välj det nötsmör du själv tycker är godast. Jag tog jordnötssmör som ger väldigt mycket nötsmak. Som vanligt är det den ekologiska nyttigare varianten som gäller för mig.

Till 10- 15 st

1 dl kakao
1 dl kokosolja av bra kvalitet 
0,5 dl agavesirap
En nypa havssalt 
Valfritt nötsmör 
10 st färska eller frysta hallon 
10-15 st små pappersformar

Smält kokosoljan på mycket svag värme på spisen tills flytande. Rör i kakao, agave och havssalt. Fyll botten på formarna med lite smet och ställ in i frysen i ca 10 min tills de stelnar. Ta ut och klicka på en bit nötsmör och tryck dit ett hallon. Skeda över resten av smeten och låt stelna i frysen minst 15 min. 

Ni som är mat- och bakintresserade måste besöka min systers fina och inspirerande matblogg-  Lyckans skafferi

Kommentera

