Kycklingfärs. 

Jag försöker att inte äta så mycket rött kött och då är det vita köttet, kyckling, ett utmärkt alternativ. Just kycklingfärs, till skillnad mot kycklingfilé, blir inte lika lätt torrt och tråkigt vid tillagning.  Vitt kött är inte bara mer hälsosamt än rött kött det är även mer klimatsmart. Enligt Naturvårdsverket så motsvarar klimatpåverkan från en enda portion nötkött hela sju portioner kyckling. Känns bra att alternera lite..

Det jag har märkt är att kycklingfärsen måste kryddas mer för att få smak. Den är även mer fettsnål, bara 5%/500g (nötfärs har 10%) så därför har jag creme fraische i receptet. Min mage skriker i alla fall allt för tidigt efter kvällsmålet annars…

Detta recept är superenkelt, går fort och är otroligt gott. 

Kyckling-bolognese

4 pers

500g kycklingfärs (svensk)
1 gul lök, hackas
1-2 vitlöksklyfta/or, finhackas
2 msk tomatpure
grönsak- eller kycklingbuljong, en tärning eller ca 1 msk flytande (jag rekommenderar att prova Renee Voltaires lantbuljong som ger otroligt bra smak)
1,5 dl creme fraische 
0,5 dl vatten
Ca 5st soltorkade tomater, klippt i bitar.
Kryddning efter egen smak och tycke, jag valde torkad basilika, timjan samt oregano.
1 tsk curry
2 tsk paprikapulver
lite gurkmeja
salt

Börja med att bryna färsen i lite rapsolja eller i smör. Tillsätt den hackade löken och vitlöken och låt fräsa någon minut. Tillsätt därefter tomatpuren, buljong och kryddor och slutligen creme fraisch, vatten och soltorkade tomater. Låt koka ihop!

Jag hade pasta till min rätt, vilket jag tyckte passade utmärkt. Toppade med solros- och pumpafrön. 

  

Kommentera

