Operation. 

Det blev riktigt snabba ryck igår. Jag hade tid hos Askling på morgonen och han konstaterade, som sist, att jag hade extremt dålig styrka i hamstring. Dessutom hade han fått ytterligare ett utlåtande på röntgenbilderna där man konstaterade total ruptur i hamstring. Vi kom fram till att operation var det bästa alternativet för mig, även om det såklart alltid innebär en risk med en operation. Men att inte operera kändes mer som en chansning, det kan läka av sig själv men det är inte säkert att man får full styrka i musklerna igen, vilket jag varken har tid eller lust med. 

Samma dag fick jag tid hos operationsläkare Sven Jönhagen som även han skulle undersöka baksidan och eventuellt redan samma dag operera mig om han tyckte att det var bästa alternativet (detta fick jag alltså reda på samma dag så jag hade fastat sedan frukost men inte alls förberett mig annars, kanske bra..). Efter Svens undersökning så ansåg även han att man måste öppna upp och titta hur det såg ut, eventuellt bara sy igen om det såg bra ut (vilket det visade sig att det inte gjorde). Efter undersökningen gick jag direkt upp till operationsavdelningen för att förbereda mig för operation. Detta innebär att duscha med bakteriedödande tvål och sedan ta på sig de extremt fina operationskläderna, ”trosor” som hänger, höga strumpor som hasar ner till fotknölarna och en lång vit rock som man har på sig åt fel håll. Sedan tar man även blodprover, mäter blodtryck och svarar på lite frågor. I detta fall satte man även in dropp på grund av att man inte visste när jag skulle opereras och att vara fastande för länge är inte bra för kroppen. Efter dessa procedurer så var det bara att vänta, eftersom läkarna hade jour så hade jag inte fått operera mig om det hade kommit in något mer akut fall. Men turligt nog så fick jag efter några timmar klartecken. Då hade jag hunnit plöja igenom ett antal tidningar samt lyssnat på flera av P1:s sommarprat.  Lena Ohlin och David Batra kan jag verkligen rekommenderara! 

Jag kom ner i operationsrummet och blev sövd och ca tre timmar senare vaknade jag upp. Allt gick bra och alla tog så väl hand om mig. Jag fick stanna över natten och sen mådde jag så pass bra att jag fick åka hem. Jag är väldigt trött efter en dålig natts sömn men annars mår jag bra och har inte alls särskilt ont! 

Då jag inte ska röra baksidan eller böja mig ner så behöver man ändra om några saker i hemmet. Installera en specialtoalett som är högre upp än den vanliga och en sits som jag kan ha för att ta mig in i badkaret (dusch hade varit att föredra).  Jag får inte heller böja mig ner för att tex sätta mobilen eller datorn på laddning så då måste man fixa en förlängare i lämplig höjd. Mycket att tänka på! 

Det som väntar närmaste två veckorna är lite rehabövningar 3 ggr om dagen samt att gå långsamt med kryckor. Man ska alltså börja stimulera området direkt. Efter två veckor får jag slänga kryckorna och jag kan börja stegra på övningar. Det ser jag verkligen fram emot! 

 Glad över att operationen är gjord!! Nu kan jag börja blicka framåt. 

7 thoughts on “Operation. 

  1. Hej läser om din operation. Igår gjorde jag min hos samma läkare som du, Sven Jönhagen Jag bor långt uppe i norr och kan tyvärr inte få träffa Askling, men min sjukgymnast skall kontakta honom om min träning. Du skriver att du börjat med lite övningar redan de 2 första veckorna. Jag undrar vad det var för övningar?
    Jag tycker som du att det är svårt att ta sig ur sängen. Och idag skall jag försöka komma mig in i bilen och ligga på en madrass. Vi har vikt ned baksätena så madrassen ryms. Det blir ett äventyr att komma in och ut. Gruvar lite för man måste ju gå på toa nån gång också. Vi har ca 76 mil att köra. Jag kommer från Storuman och heter Lena Norlin.

    Gilla

    • Hej Lena!! Åh håller alla tummar för att det gick bra att köra så lång sträcka. Hoppas att du fick med en sittkudde från sjukhuset!

      De övningar jag fick var bara aktiveringsövningar, typ spänna musklerna i rumpan och sen slappna av. Har även för mig att jag skulle vicka på fötter, eftersom man ligger stilla så mycket ökar risk för blodpropp och därför är det bra med cirkulation. Dessa övningar borde du fått på sjukhuset, annars ring och kolla. Hör av dig om du undrar över något mer. Jag är på tillfället på semester och har alla program hemma (långt ner i lådan nu mera :-)). All lycka!!

      Gilla

      • Tack för ditt svar. Jag vill absolut inte störa dig på din semester, så du beh. inte svara om du inte vill, men jag vill bara berätta att resan gick bra drygt 75 mil igår. Fick lite ont i rumpan, men jag låg på en madrass hela vägen. Jag fick inga instruktioner el. Förhållningsorder el. Träningsprogram med mig hem så det är därför jag känner mig så osäker. Tror jag skall ringa idag och fråga, jag känner även nåt konstigt i muskeln, om jag rör benet bara lite lite åt sidan el. när jag skall kliva upp så BRÄNNER det till som jättehet elektrisk strömstrimma som gör JÄTTE ont. (Svårt att beskriva) Undrar om det kommer fr. Stygnen el. muskeln. Man blir lite orolig och sen gör det ju jätte jätte ont också.
        Glömde nog berätta att jag är ingen ungdom som du. Jag är 62 år, men rätt aktiv och vill komma tillbakas där jag var innan skadan. Jag löptränar mycket älskar att springa. Jag åker skidor (längdåkning). Simmar, Fjällvandrar, jagar fågel därav mycket vandring på fjäll. mm.mm.
        Såååå intressant att läsa om DIN resa. Du ger mig hopp trots MIN ålder.
        Ha nu en underbar semester. Och Gott Nytt År.
        Hälsningar Lena

        Gilla

      • Tråkigt att höra att du har besvär. Jag tror dock inte att det är någon fara med de strålningar du beskriver utan det verkar vanligt att man under OP kommer åt nerver som kan trilskas i början. Men det är såklart bra om du får det bekräftat från din läkare! Låter som att du har ett bra mål för att bli bra igen- och det kommer du att kunna bli! Lägg ner mycket tid och fokus på rehaben. Jag känner absolut inget av skadan idag, har full rörlighet och styrka. 🙂

        Gilla

      • Hej på dig igen Jessica.
        Hoppas du inte tycker jag är tjatig, men jag undrar ungefär när och vilka övningar du körde första tiden efter op. Min sjukgymnast har ringt, mailat, sms:at Askling ett flertal ggr men EJ fått kontakt med honom. Han har även mailat rem. så han ser att jag opat mig hos Sven på Danderyd. Nu på onsdag är det 3 veckor sedan min operation.
        Jag har ett träningsprogram med några rörelser som min sjgym gett mig, men jag börjar bli lite stressad för jag skulle vilja veta Asklings träningsupplägg.
        Skulle du kunna ge mig lite tips?
        I onsdags fick jag börja gå utan kryckor inomhus, går ganska bra, lite osäker ibland.
        Har inte gått utomhus än förutom mellan bro och bil. Vi har alldeles för mycket snö och så är jag rädd att halka.
        Jag sover jättedåligt, eller nästan ingenting alls, fattar ingenting!!! Ca 1 1/2 tim/ natt, man blir lite deppad när man inte får sömn. (Gråter mycket) känner inte igen mig själv.
        Min sj gymn tror det kan delvis bero på medicinerna jag ätit efter op, och även att min kropp är van vid att jag normalt är aktiv och nu helt stilla. Jag vet inte.
        Har ätit min dos medicin färdigt nu och tagit alla sprutor mot blodpropp också. Jag tar inga värktabletter. Så nu hoppas jag min kropp börjar avgifta sig.
        Just nu känns livet ganska trist.
        Hoppas du orkar läsa
        Vänliga hälsningar Lena Norlin

        Gilla

      • Vad tråkigt att höra att du inte kan sova. Men egentligen kanske inte så konstigt, man ligger ju mest hela dagarna. Jag tror det gäller att du hittar ett sätt som du stimulerar hjärnan lite och försök att inte sova på dagen. Jag tittade på många serier, läste böcker och löste korsord. Jag hade dock inte ont alls så kan inte riktigt sätta mig in i din situation.

        Övningarna som jag fick skulle jag tro var anpassade för mig och Calle/ någon annan kunnig måste bedöma hur just du ligger till efter OP.

        Försök tänka på de saker som går framåt, att du kan börja gå är ju ett stort steg. Jämn ingen stress med det andra. För att läka ihop så ska du ta det lugnt de första veckorna, det finns ingen genväg där. Efter att stygnen tagits bort började jag plaska väldigt lätt i bassäng. Men återigen det var en bedömning som Calle gjorde och att jag var redo för det steget då.

        Hoppas att du får tag på honom och lycka till!

        Gilla

Kommentera

