Beroendeframkallande raw brownie. 

Många drar öronen åt sig när de hör ordet raw food (råkost). Jag kan själv erkänna att det inte är något som tidigare lockat mig särskilt mycket. Raw food, eller råkost, är alltså mat som inte upphettats över 40–45 grader. På så sätt bevarar man näringen och energin som helt eller delvis förstörs då mat processas eller hettas upp.

Brownien som jag gjort är ett recept från Halv åtta hos mig, jag har endast gjort om de krångliga måttsatserna och tagit agave sirap istället för lönnsirap i chokladtoppingen (för att det var det jag hade) & även minskat mängden något. Det är verkligen en smakupplevelse, supersaftig och smakar som en vanlig brownie.  Passar även de som har svårt för ”nyttigare efterrätter”. Måste testas! 
   
Gluten- och laktosfri raw brownie. En riktig smakupplevelse! (Bilden gör inte kakan rättvisa)

 RAW BROWNIE

2,25 dl valnötter
16 dadlar, urkärnade
Drygt 1 dl raw kakaopulver
1,5 tsk vaniljextrakt
0,25 tsk salt

CHOKLADTOPPING
Drygt 1 dl kallpressad kokosolja
Drygt 1 dl raw kakaopulver
1 dl agave sirap/lönnsirap
1 liten nypa salt
0,25 tsk vaniljextrakt

Brownie 
Mixa valnötter i en matberedare/mixer tills de är fint fördelade. Tillsätt de urkärnade dadlarna och mixa till en finmald och klibbig röra. Tillsätt kakaopulver, vanilj och salt och mixa. 

Tryck ut blandningen i en kvadratisk form så att den blir slät. Ställ in i frysen, cirka 10 minuter. 

Chokladtoppning 

Smält kokosoljan på låg värme i en medelstor kastrull. 

Ta bort från värmen och vispa i kakaopulver, sirap, salt och vanilj tills det blir en fin och smidig smet. 

Ta ut browniesarna från frysen och häll chokladtoppingen över brownien. Låt stå i frys i ca 20 minuter. Toppa med valnötter.

Jag serverade med frysta hallon, som jag värmde snabbt i mikron (bara 10-15 sek), och med en liten klick grädde. 

Numera gör jag alltid dubbel sats på kakan, den försvinner alldeles för snabbt annars. Tips är även att förvara det som blir lver i frysen och antingen servera direkt, då smakar den nästan som glass, eller låt den tina 15-20min. 

Kommentera

