Asiatisk kycklingfärs med glasnudlar. 

Denna rätt kanske kan bli ett festligare alternativ till den klassiska spagetti bolognesen?! Rätten är både gluten- och laktosfri, (men det går självklart att använda vanlig pasta om man inte gillar glasnudlar och det går lika bra att använda creme fraishe/matlagningsgrädde istället för kokosmjölk). Ett plus är att man använder sig av kycklingfärs som proteinkälla, ett lite hälsosammare alternativ än nötfärs. 

Recept har jag hittat i tidningen Allt om mat -men jag har gjort några små förändringar i receptet som jag tycker lyfter den lite mer.  

Ingredienser

500g kycklingfärs
2-3 msk grön curry pasta (lite beroende på vilken styrka man gillar)
2 tsk asiatisk fisksås
2 msk japansk soya
2 vitköksklyftor, pressade 
1,5 msk färsk ingefära, finriven
1 purjolök, hackas tunt
1 morot, rivs grovt
400g kokosmjölk (gärna Garants kokosmjölk!)
En skvätt honung
1-2 tsk gurkmeja (för att den tråkiga gråa färgen ska försvinna). 

Toppas med koriander och salta cashewnötter och serveras förslagsvis med glasnudlar.

    Nästa gång jag gör rätten kommer jag att strimla ner lite röd paprika, mer grönsaker är aldrig fel. 

Kommentera

