Lissabon. 

Ett fem dagars storstadsbesök var det jag och Johan hann mäkta med under träningsvilan. Eller jag hade egentligen inte vila men Johan hade den vanliga säsongsvilan och jag fick några dagars semester från rehab 🙂

Lissabon var en charmig stad med fin arkitektur, det fanns exempelvis många fina gamla byggnader ofta i starka -gula och blåa- färger.  Något jag verkligen gillade var även de smala snirkliga kullerstensgatorna där man trängdes med de klassiska gula spårvagnarna. Lissabon var dock en VÄLDIGT backigt stad, den ligger nämligen på på sju kullar. Både jag och Johan tycker om att upptäcka en stad till fots vilket denna gång resulterade i riktigt sega vader och ömma fötter. Men vad gör det när man ändå inte ska träna! 

 För oss är det även viktigt med god mat och i Lissabon fanns det verkligen god mat och framförallt väldigt billigt. Tapas och fisk och skaldjur skulle jag säga är specialitén. 

    
   Jag rekommenderar verkligen Time Out market nere vid vattnet. Här fanns riktigt bra mat och dryck för en billig penning. Trots mycket folk så är stämningen inte stressig!

Några turist”fällor” besökte vi såklart; fort, monument och utkiksplatser.  
  Coolast var helt klart staden Sintra som ligger ca 40 min utanför Lissabon. Här var det hur mycket turister som helst men ändå värt ett besök tyckte jag!       

  Hela området i Sintra är klassificerat som ett världsarv av UNESCO. Längst bort, ca 10 min med buss på serpentinvägar, fanns ett väldigt pampigt palats beläget högst upp på ett berg. Det såg ut som ett sagoslott och här fick man en nervkittlande utsikt över landskapet (det var rätt brant nedanför). I palatset har det en gång i tiden bott kungligheter och de gamla rummen var bevarade såsom det såg ut i början på 1900-talet.  Det fanns flera olika platser att besöka i Sintra, flera slott, fästningar, trädgårdar m.m. men på en dag hinner man inte allt så det gäller att läsa på vad man vill se och ta reda på hur man åker dit (till vissa platser är det gångavstånd).  Jag och Johan valde att åka till Quinta da Regalaire som vi hade fått tips om. Där fanns ett romantiskt slott (helt olikt det andra arkitektmässigt) med en tillhörande gigantisk trädgård med underjordiska gångar, vattenfall och ruiner att undersöka. Det gäller att ha bra skor i Sintra, även om man åker buss mellan platserna så krävs det att man går rätt mycket på själva ”attraktionerna”. 

Kommentera

