Planerings-freak!

Att jobba heltid samtidigt som jag tränar har funkat bra men för att få det att gå ihop på ett optimalt sätt så gäller det att planera veckan. Igår (söndag) hade jag därför planerat hela veckans måltider och även inhandlat alla ingredienser för veckan.

På jobbet har jag keso och/eller naturell yoghurt  i kylen och en påse müsli på rummet. Jag har alltid med mig nötter och banan samt macka när det är löppass (danskt rågbröd). Och så har jag såklart med mig matlåda, alltid rester från middagen dagen innan. 

Idag gjorde jag vegetariska biffar som innehöll skogschampinjoner och chevréost. Verkligen goda!  Till biffarna hade jag kokta rödbetor, en blandning av svartkål, broccoli och vitkål samt rött ris. Biffarna är saftiga (även om de ser torra ut) så jag tyckte inte att en sås behövdes så jag ringlade bara på lite olivolja. 

 Rött ris är nyttigt och gott. Urtekram har bra pris på sitt röda ris!

Svamp- och chevrébiffar, 4 pers

400 g champinjoner (jag valde skogschampinjoner)
1 gul lök, hacka grovt
1 vitlöksklyfta, hacka grovt
1,5 msk tahini (sesampasta). Kan uteslutas!
1dl solrosfrön
2-3 ägg, beroende på storlek på äggen
1,5 dl majsmjöl eller ströbröd (för att biffarna ska hålla ihop
200g chevré
Timjan, salt, peppar

Börja med att sätta på ris och rödbetor om ni vill ha det till. 

Stek champinjoner, lök och vitlök så att all vätska går ut, ca 10 min. Sätt blandningen i en matberedare och tillsätt kryddor och ev tahini, kör någon minut. Blanda ägg och majsmjöl i en annan skål, blanda sedan ner svampröran i ägg- och mjölblandningen. Slutligen smular du ner osten. Forma biffar med hjälp av två matskedar som doppas i kallt vatten (då håller biffarna bättre) och stek i rapsolja. Smeten kommer att vara lös men efter några minuter stekning så går biffarna utmärkt att vända. 

Kommentera

