Lussebullar med pistagekräm. 

Jag kände mig lite trött på vanliga lussekatter och testade därför Roy Fares bullrecept. Saftiga och goda blev mitt omdöme! Jag gjorde en justering och det var att riva på mandelmassa på degen, tillsammans med pistagefyllningen.
  

RECEPT
Saffranslag (går bra med ”bara” saffran också)
2 g saffran
12 g strösocker (1msk)
15 g konjak eller vodka (1 1/2msk)

Pistagefyllning:
300 g varmt vatten
150 g pistagenötter
100 g smör
5 g vaniljsocker
130 g strösocker (1 1/2dl)

Fördeg:
500 g mjölk (5dl) – rumstemperatur
40 g jäst (jag tog ett helt pkt dvs 50g)
1 g saffran (eller 1,5 g saffranslag)
180 g strösocker (2dl)
500 g Vetemjöl (8dl)

Tillsätt i fördegen:
150 g smör – rumstemperatur
6 g salt (1tsk)
ca 320 g vetemjöl (5,5-6,5 dl)

Pensling & garnering:
1 st ägg
pärlsocker
pistagenötter – hackade

Saffranslag: Mortla strösocker och saffran (gärna hela pistiller) och lägg över det i en liten burk med lock och blanda i konjak eller vodka. Kan stå i kylen en längre tid. Blir det över så är det bara att frysa in det till nästa jul.

Pistagefyllning: Värm vatten i en kastrull tills det börjar ryka. Lägg pistagenötterna (utan skal) i en skål och häll över vattnet, täck med plastfolie (jag tog en bakduk) och ställ åt sidan medan du gör färdig degen. När degen är klar silar du av vattnet från pistagenötterna och lägger dom i en matberedare tillsammans med strösocker och vaniljsocker. Mixa till en slät och fin kräm och blanda det med rumstempererat smör. Smaksätt med apelsinblomsvatten om du vill, supergott! (detta skippade jag).

Saffransdeg: Blanda mjölk, jäst, saffran eller saffranslag, strösocker och (8dl) vetemjöl, knåda till fin en deg. Har du en köksassistent så kör degen 10-15 minuter på låg hastighet. Låt degen ligga kvar med en duk över och vila i 25 – 30 min. Blanda sedan i dem resterande ingredienserna smör, salt och (5,5dl) vetemjöl i fördegen och kör på mellan hastighet tills degen börjar kännas len, glansig, elastisk och börjar släppa kanterna. Det kan behövas mer vetemjöl, om degen är kladdig tillsätt lite i taget tills den fått fin konsistens. Har du ingen köksassistent då är det viktigt att du knådar riktigt ordentligt och länge.

Kavla ut degen till en rektangel, cirka 3-4 mm tjock på ett lätt mjölat bord. Bred ut fyllningen jämt över degen och rulla ihop till en rulle. Jag rev även på mandelmassa som jag tycker är riktigt gott. Dela rullen i 40 lika stora bitar. Skär igenom i mitten på varje bit men inte så att den delas helt, lägg bullen på plåt med bakplåtspapper med snittytan upp och ner och separera på bullen där du gjort snittet, så det lite ser ut som en klase. Täck med plastfolie och låt jäsa ordentligt minst 80 minuter.

Sätt ugnen på 200 grader, pensla med ägg och strö över hackad pistage och/eller pärlsocker och grädda mitt i ugnen på 200 grader i 13-15 min tills bullarna fått en fin gyllenbrun färg, ta ut och låt svalna.

Kommentera

