”Pizza” med zucchinibotten. 

Pizza är verkligen en favorit, det är bara att slänga på det som man är sugen på eller så får man en chans att få rensa ut det som behöver tas om hand i kylen, jag ogillar att slänga mat!

  Jag har tidigare testat att göra ”pizzadeg” av blomkål, en spännande smak måste jag säga. Jag tycker dock att zucchinin slår blomkålen. Knaprig ”deg”och lite mildare i smaken, vilket jag tycker passar bra. Botten får inte ta över smaken från de övriga ingredienserna på pizzan. 

Zucchinideg, 2 pers

1 zucchini, stor
1 ägg
4 msk fullkornsrismjöl eller mandelmjöl
4 msk riven ost, gärna parmesan
1 tsk salt och peppar

Börja med att riva zucchinin grovt på ett rivjärn. Lägg i en skål och strö över salt, detta gör att man drar ur väskan ur zucchinin. Låt stå i ca 10 min. Krama sedan ur all vätska, det går även att lägga i en kökshandduk och vrida ur.

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda ihop resten av ingredienserna med zucchinin. Jag valde denna gång rismjöl istället för mandelmjöl, eftersom det är mycket mer kolhydrat i den. Platta ut degen på en plåt (med bakåplåtspapper) och förgrädda i ca 8 minuter. Jag tycker att det är gott när degen är krispig, om du håller med så låt den få lite färg. 🙂 Förgräddad och redo för hemmagjord tomatsås..

Nu hinner du slänga ihop en tomatsås, mycket godare än färdigköpt.

1/2 gul lök, finhackad
1 vitlök, finhackad
1 frp krossade tomater av bra kvalité
1 tsk tomatpure
1 liten skvätt honung
oregano, basilika, salt, peppar- valfri mängd. 

Bryn först lök och vitlök i olja. Tillsätt övriga ingredienser, koka upp. Smaka av med kryddor. 

När det är tomatsäsong så är det såklart godast att ta riktiga tomater i en tomatsås. Nu smakar dem dock inte så mycket så jag tycker att krossade tomater är ett bättre alternativ. 

Bre ut tomatsåsen på pizzan och toppa med valfria ingredienser och grädda i ugnen 10-15 min.  

 Jag toppade med kronärtskocka, grönkål, champinjoner och chevré. Vid sidan om hade jag gravad lax! 

Smaklig måltid! 

2 reaktioner på ””Pizza” med zucchinibotten. 

Kommentera

