Härligt med vårväder! 

Avslutade styrkepasset med lite småövningar och stretch i det varma vårvädret. Så sjukt skönt att vara ute och det ger så mycket energi. Imorgon väntar intervaller utomhus, hoppas på lika fint väder  då. 

 Lätta sätes- och baksideövning gjorde jag idag. Först denna kickövning och sedan direkt till en övning där jag istället pendlar upp med benet sidledes (som en hund som ska kissa). Under grundträningen brukar jag ha ett gummiband för att få mer motstånd då blir det istället styrka!    

Häckbenskiftningar för smidighet i sätet. Sitt i häcksittande, se andra bilden, skifta sedan ben så du hamnar i en häcksittande ställning med andra benet. Gör detta utan att hjälpa till med armarna. Fram och möt tån. 

  Baksidestretch, som är bra framförallt för hamstringsfästet. Börja med 90 graders knävinkel, håll lätt under knävecket och veckla sakta upp benet tills det är utsträckt. Om det inte tar någonting, dra benet närmare emot dig innan du startar. Denna övning går att göra i tre vinklar, vinkla foten utåt, inåt eller rakt fram. Denna övning gör jag varje dag!

Jag stretchar väldigt sällan men kör däremot aktiv rörlighet i varje uppvärmning. Övningarna ovan är typexempel på aktiva rörlighetsövningar! 

Livet på paus. 

Ibland händer saker som inte går att styra över och som gör att allt runtomkring känns oviktigt.  Förra veckan blev min franska bulldog, Johannes, dålig. Han fick problem att kissa, det märktes då han stod länge och försökte klämma ur dropparna och orkade inte ens hålla uppe benet så länge stod han. Jag fick tid hos veterinär samma dag, om ett djur inte kan tömma sin blåsa så behöver man akut hjälp eftersom urinblåsan kan spricka. Efter en röntgen kunde man konstatera att han hade urinstenar i uringången som gjorde att kisset blockerades. Han opererades samma dag och fick komma hem på kvällen.  En helvetesnatt visade sig vänta, upp och rasta två gånger och vattendrickande mitt i natten och ett ständigt övervakande. Tyvärr märkte jag direkt att kissandet ändå bara blev marginellt bättre, veterinären sa att det troligtvis var svullet av operationen och att jag skulle avvakta. Men efter att det inte blivit bättre dag 2 ville jag kolla upp det och blev nu skickad till Bagarmossen djursjukhus. Efter åtta timmars väntan på djursjukhuset fick jag lämna Johannes där med förhoppning om en operationstid dagen efter (dock men en akut tömning av urinblåsan samma dag). Det kändes hemskt att lämna honom där, att han skulle få ligga i en bur på ett främmande ställe med smärta kändes inte alls kul. Hela lördagen passerade utan att Johannes opererades och det var såklart svårt för mig att koncentrera mig på träning. Dels på grund av sömnbrist men även av oro. Att söva och operera en liten hund med så kort mellanrum är nämligen inte optimalt.

Sent på lördagen fick vi information att man inte hade kunnat operera honom eftersom stenen satt fast, man ville att en specialist skulle operera honom på måndagen (på min födelsedag för övrigt). På måndag morgon vaknade vi av chockerande nyheter, Johannes hade nämligen efter den tidigare operationen fått problem med ögat, ett litet hornhinnesår visade det sig, vilket nu hade blivit akut dåligt under natten. Det var så dåligt att de rekommenderade att operera bort ögat för att han inte skulle riskera att bli blind. Jag grät hela morgonen, inte bara för att han skulle tvingas att leva med bara ett öga utan framförallt för att jag var orolig att han inte skulle överleva. Hela måndagen gick utan att vi hörde något från sjukhuset, jag hade ont i magen och mådde illa hela dagen av oro. Det fanns inte en chans att jag kunde träna innan jag hört något. Sent på eftermiddagen kom dock äntligen det glädjande beskedet att allt gått bra och han skulle få komma hem dagen efter. Jag åkte direkt till träningen och gjorde ett bra lättare teknikpass.

Från att jag åkte in med Johannes till veterinären på onsdagen så har jag inte haft någon strålande sömn. Detta måste man såklart ta i beräkningen när man ska träna och det gäller att vara extra observant på kroppens signaler. Något pass fick jag sänka hastigheten på loppen och vi var även tvungna att stryka lite för att inte riskera att jag skulle dra på mig en onödig skada. Stress och oro gör även att kroppen inte riktigt återhämtar sig som den ska så det är ingen mening att dra på för mycket innan man mår bra igen. Dessa tuffa dagar har jag dock märkt att träningen har gett mig energi och jag har känt att jag blivit på mycket bättre humör efter passet.

I tisdags kom då Johannes äntligen hem. Tunn som en sticka och med ett hemskt svullet öga, men han levde. Han kan nu kissa normalt, såren efter operationen ser fina ut och han börjar bli helt som vanligt igen. Nu är det hög tid att börja stegra på träningen igen, Rio är åter i sikte!  Här är han, kämpen! 

 

 

 

Sockerfilmen-skrämmande! 

På svt play kan man nu se en dokumentärfilm om socker, Sockerfilmen. Huvudpersonen Damon Gameau undersöker det dolda sockret i vår vardagskost genom att endast äta vanlig mat (dvs ej ”junk food”, godis, kakor osv) i två månader. Han utgår ifrån en dos socker på 40 teskedar per dag (cirka 160 gram socker). I Sverige konsumerar man inte fullt så mycket socker som Damon testar MEN huvudbudskapet är alarmerande. Socker påverkar oss negativt på många olika sätt. Många vet om att socker är farligt för hälsan, men hur många bryr sig egentligen om den faran?

Titta på den här filmen och du kommer garanterat att förändra din syn på socker och förhoppningsvis börja titta på innehållsförteckningen på helt vanliga matprodukter som du köper och troligtvis använder dagligen. Tänkvärt är även att light- och fettsnåla produkter i de flesta fall innehåller mer socker än produkten med högre fetthalt (dessutom kan du äta mindre av den med fett i eftersom du blir mätt snabbare).

Denna film är viktig, jag lovar att det är väl investerade 1,5h. Länk här

Här kan du även läsa en artikel om  filmen som bemöter kritiken som filmen fått. Om du inte orkar läsa artikeln så handlar kritiken i mestadels om detaljer i filmen, ex. om det som jag skrev ovan att sockermängden som Damon testar är för hög. Skribenten menar dock att forskning visar att vissa personer verkligen äter så mycket socker  samt att undersökningarna som gjorts i Sverige för att mäta sockerintag inte är helt sanningsenlig.

Positivitet. 

Positivt tänkande är ALLTID en bra idé!   

Du väljer dina tankar och kan alltid välja hur du ser på en situation- positivt eller negativt. 

     

   

Jag försöker att alltid fokusera på det jag vill uppnå. Jag är medveten om att det kan finnas hinder i vägen för att nå dit men jag väljer att se vägen till lösningen. 

 

Tuff vecka.

Några timmar mer jobb än vanligt, en överrasknings baby shower för min syster samt en tuff träningsvecka har gjort att jag efter styrkepasset på morgonen inte uträttat särskilt mycket. Allt har såklart varit värt den extra tiden och jag har känt att kroppen har pallat det. Jag har dock varit rädd för att bli sjuk eftersom det verkar vara poppis med magsjuka och kraftiga förkylningar just nu (men hittills har jag klarat mig bra). 

Träningen har fortsatt gå framåt, jag har ökat två löpsteg i längdansatsen (9 steg nu), jag har även orkat hålla högre hastighet på de tuffa intervallerna samt ökat på vikterna i styrkan.

Eftersom vi kör på träningsupplägget med 10-dagars”vecka”, för att få mer vila mellan passen (vila var 5e dag), så har vi inte fasta träningsdagar eller vilodagar. Det som återstår denna 10-dagarsperiod är minutloppsintervaller imorgon (3x4x2 min löpning med 1 min vila mellan loppen och 5 min i seriepaus, efter det löpstyrkeövningar i backe). På tisdag får jag en välbehövlig vilodag innan en ny 10-dagarsperiod startar.  

   
Detta ger energi! 🙂