Anna Maria Island. 

För att inte lida hotelldöden så har vi då och då dragit iväg till några av områdets vackra stränder. Kritvit sand och kristallklart vatten, man kan nästan tro att vi hamnat på en karibisk ö. Denna gång åkte vi till Anna Maria city pier. Här fanns god glass och gott kaffe! 

En liten bit bort finns en lite mer undangömd strand. Så mycket finare än så här blir det inte- däremot finns det inget fik på denna strand.  

Kokosvatten-törstsläckaren. 

Temperaturen här i Florida har legat runt 30 grader varenda dag. Att dessutom träna tufft i denna hetta gör att man behöver fylla på med mycket vätska; före, under och efter träningspasset. Eftersom jag dricker så pass mycket vatten innan och under passet så har jag hittat en favorit som komplement efteråt: kokosvatten. Verkligen gott! Jag är dock inte säker på att märket jag dricker här finns hemma och dessvärre har jag smakat kokosvatten som inte alls är särskilt gott eller för den delen nyttigt (då de är socker tillsatt). Dock har jag för mig att märket Vita Coco ska vara bra, jag får testa när jag kommer hem.  

En fördel med kokosvatten är att det innehåller elektrolyter, i detta fall kalium och natrium, vilka reglerar kroppens salt- och vätskebalans (elektrolyter finns även i de flesta sportdrycker, vilket jag dricker under tuffa träningspass då jag behöver fylla på med energi). 

Naturell smak och utan tillsatt socker (naturlig sötma från kokosnöten).

Oh, happy day!

Idag vaknade jag med en konstig känsla. Jag hade pirr i magen samtidigt som jag kände motvilja inför det väntande passet. På programmet för dagen så stod det häcklöpning, men inte vilket häckpass som helst utan nu hade jag valmöjligheten att köra från startblock (innan har vi kört stående start). Det var över ett år sedan jag körde startblock sist och då var det ett eller två pass innan baksidan brast. Jag kände ändå så fort jag såg blockalternativet på programmet att det var det jag skulle göra. Det blir inte direkt mindre nervöst bara för att jag väntar..

När jag kom till träningen blev jag glatt överraskad att även Sanna (Kallur) skulle springa häck. Jag kände mig inte redo att köra mot henne eftersom det var mitt första blockpass men bara att träna tillsammans kändes otroligt kul. Det gick också oväntat bra för mig, kanske just för att jag fick sällskap och såg hur lätt det kan vara att springa häck- om man bara vågar. 

Det kändes ändå som en lättnad när passet var över, det hade varit så stor anspänning hela passet och jag var mentalt slut. Det är därför som jag först nu i efterhand tänker på vilket framsteg detta pass var. För bara några veckor sedan, när jag såg andra springa häck från startblock, så tänkte jag att jag var milslångt ifrån det momentet. Men nu är jag alltså där och detta steg innebär att jag faktiskt snart är redo för en mångkamp! 

   Videobeviset!!

Jag får inte glömma det kanske viktigaste beskedet idag; baksidefästet kändes riktigt bra. Inte minsta lilla drag kände jag. Jag undrar hur många år sedan jag kände så?! 


    

 Mina inspiratörer på dagens pass: Sanna och Alina Talay. 

Går som tåget.

Träningen har gått riktigt bra och en av anledningarna till det är nog den sjukt inspirerande miljön man tränar i här. Många av världens bästa friidrottare har nämligen också valt att lägga sitt träningsläger här på IMG; Darya Klishina, Tianna Bartoletta, Dafne Shippers och Alina Talay är bara några exempel på inspirerande tjejer. 

Jag har kunnat tränat på ordentligt några dagar nu då jag känt mig helt återställd efter flygresa och jetlag. Jag sprintade i fredags och har sedan på Calle Asklings inrådan hoppat längd dagen efter, för att testa baksidan. Det är ett måste för mig att det funkar eftersom man i en sjukamp hoppar längd med fyra grenar i benen. Jag fick bästa möjliga respons, senan kändes ingenting!! Den var inte ens trött efter sprintpasset, jag är så lättad och glad att kroppen funkar igen 🙂  

   Jag försöker förbättra accelerationen.

  11 stegs ansats känns inte som något problem längre. Nästa pass går vi ut två steg till! 

    

Baksideövningarna hänger fortfarande med i träningen.   Flera gånger i veckan kör jag bla övningen nedan just för baksidefästet. Den är grym! 

   

 Pressa ner hälen i 6×6″ i två lägen (inåt- och utåtroterad fot).   

Bradenton-Florida. 

Jag är nu på plats i träningsparadiset på IMG Academy. Första dagen här var mer eller mindre en kamp att hålla sig vaken. Tidsomställningen på 6 timmar gör att man vaknar tidigt och blir galet trött på kvällen. Kl 5 på morgonen var jag således redo att starta dagen för att sedan känna mig som en zombie vid 20-tiden. Jag  lyckades dock hålla mig vaken till 22 och nu känns det som jag är hyfsat inne i rytmen.  

Första dagen här körde jag ett lätt yogapass och idag hade jag lite snabbare gräslopp och därefter spjut. Det är riktigt skönt att få kasta utomhus igen, jag får svar direkt vad som gått lite fel tekniskt bara av att se hur spjutet flyger iväg och hur det landar. Perfekt när coach inte är på plats ännu!    

 
 Gör om, gör rätt. Videoinspelningen ljuger aldrig!   Hur många meter flög spjutet egentligen? 

Stort tack Alexander Brorsson för fotona! 

 

Ett KLIV framåt. 

Idag har jag inte bara tagit ett steg i rätt riktning, jag har tagit ett kliv framåt!! Att ens kunna springa över riktiga häckar igen har inte varit självklart för mig. Jag har bara innerligt kunnat hoppats att det skulle gå. Men vilken känsla det är att kunna besegra kroppen och huvudet!

 För varje häckpassage blir jag tryggare och tryggare och jag hittar alltmer tillbaka till den teknik jag hade innan. Jag är fortfarande ringrostig och försiktig, men det får jag lov att vara några pass till!  Uppvärmning med fokus på snabba impulser. Vi använder minihäckar med kort avstånd bara för att tvingas jobba snabbt.

 ÄntligenFyra häckar med kort avstånd. 

Nästa gång vi hörs av så är jag i  Florida. Hurra! 🙂

Om en vecka-USA! 

Snart bär det äntligen iväg på läger. Det blir en favorit i repris då vi väljer att åka till det grymma stället IMG Academy i Florida, precis som förra året. Det ska bli så skönt att släppa vardagen och få fokusera 100% på träningen. Att i dryga tre veckor få slippa stå i bilköer till träning, laga mat, rasta hund, träna inomhus (eller med massa kläder utomhus), känna av pollen. Halleluja! Förmodligen avslutar jag även lägret med tävling, vilket i sådana fall blir ett bra startskott inför sommaren 🙂

  Prognosen ser bra ut!!

 Om en vecka är jag alltså på plats här:  

    
(Bilder från år 2015)