MÅNGKAMP!

Om mindre än en vecka är det dags för mig att ställa mig på startlinjen för att tävla i mångkamp. Det känns så stort och overkligt att jag inte har velat ta ut något i förskott, dvs innan alla ”måste pass” utförts. Det sista ”måste passet” var gårdagens längdhoppspass som bestod av inlöpning och hopp från tävlingsansatsen, 17 steg. Det var snart två år sedan jag senast hoppade från den ansatsen, då på SM i Umeå. Sedan dess har det hunnit hända väldigt mycket men så igår så stod jag äntligen på ansatsbanan igen. Redo att ta klivet över toppen på berget, det berg som för ett år sedan var så brant att jag inte ens kunde se toppen.

Det längdhoppspass som jag utförde igår kändes på något sätt som ett avslut på hela min ”kämpa mig tillbaka process”. Att jag tillslut vågade göra exakt det som jag gjorde när baksidan gick sönder beror såklart på att jag kunnat följa den plan som jag och min tränare satt upp och att vi successivt stegrat träningen i lagom takt (med hjälp av sjukgymnast Carl Askling). Jag måste dock erkänna att jag igår försökte komma undan och istället hoppa från 15 stegs ansats (som jag gjort innan), med anledningen att det ändå skulle ge samma träningseffekt. Men när jag satt och vilade innan hoppet så började jag resonera med mig själv, att hoppa från den längre ansatsen är lika påfrestande för baksidan som från den kortare och händer det något så händer det i vilket fall. Alltså, det enda anledningen till att hoppa från den något kortare ansatsen var för att det mentalt var lättare. Jag hade därmed övertalat mig själv att hoppa från den längre ansatsen. När jag stod på ansatsbanan var det såklart nervöst men när jag väl tagit de första stegen så var tankarna positiva och det kändes även bra i själva hoppet, jag är stark i baksidan nu! Eftersom jag bestämde mig att hoppa från den längre ansatsen utan att diskutera med min tränare så blev hoppet dessvärre inte filmat. Jag tror dock att ni klarar er utan att se det 🙂

På onsdag tar jag mitt pick och pack och drar till Teneriffa för att börja ladda för tävlingen som går på lördag och söndag (denna gång tar jag alla spikskor i handbagaget). Jag ska verkligen försöka se till att njuta under tävlingens gång och vara glad över att jag är på en nivå som jag bara kunnat drömma om att jag skulle kunna komma tillbaka till. Målsättningen med tävlingen är att klara EM-kvalgränsen till Amsterdam. Det vore så grymt kul att få tävla i den blågula landslagsdräkten igen och även att därmed få möjlighet att fortsätta min väg mot att nå OS i Rio.

6 reaktioner på ”MÅNGKAMP!

  1. Jag blir så enormt glad för din skull när jag läser detta! Fantastiskt kul! Hoppas att du får det besked du vill i helgen och att du finns med när EM kör igång!
    Vilken kämpatjej du är!!

    Gilla

  2. Med risk att vara tjatig, din resa är så imponerande! Ser fram mot att följa fortsättningen nu när du kommit åter på ”riktigt”. Har aldrig varit friidrottsintresserad tidigare, men nu känns det grymt spännande!
    Stort Lycka till i helgen.

    Gilla

Kommentera

