Teneriffa- reflektioner. 

Med några dagars distans till tävlingen så har jag hunnit reflektera över bra och mindre bra saker som inträffade under vistelsen på Teneriffa. För mig är det viktigt att reflektera både innan och efter en tävling för att sedan kunna utvärdera min insats och om mina förväntningar innan var realistiska. Efter att jag skrivit av mig kan jag lägga tävlingen bakom mig och börja blicka framåt mot nästa tävling. Trots att jag inte nådde mitt mål att kvala till EM så åkte jag från Teneriffa med en positiv känsla. Jag klarade faktiskt av tävla i sex grenar på två dagar!

Inför denna mångkamp var jag helt klart inte 100 % tävlingsduglig. Det var en chansning att åka och tävla så tidigt på säsongen. Det är inte så enkelt som att det går att överföra de träningsresultat jag gjort och tro att det ska gå lika bra, eller bättre, på tävling. Det två-åriga tävlingsglappet märktes av. Att jag började med att fastna i en häck var såklart tråkigt men när jag tänker tillbaka på hur min häckträning sett ut sedan OS-2012 så skulle jag uppskatta att jag kört 15-20 häckpass totalt. Säsongen 2014, då jag sist sprang häck på tävling, hade jag dessutom tagit hjälp av en mental rådgivare för att jag hade problem med att våga springa häck pga rädsla för smärta. Så denna gång kändes ett misslyckande okej, nästa gång blir det bättre.

En annan sak som jag tar med mig från tävlingen är att jag är lättad över att jag tyckte att det var roligt att tävla. Mångkamp för mig har inneburit smärta, voltaren och värktabletter har varit nödvändigt för att ens kunna ta mig igenom vissa grenar. Jag kan inte komma ihåg sista mångkampen där jag inte oroade mig för någon typ av smärta eller skada. Inför och under denna mångkamp hade jag inte ont någonstans. Däremot mådde jag inte särskilt bra innan. Jag sov dåligt varenda natt efter ankomsten till Teneriffa, nervositet och oro höll mig vaken och jag funderade verkligen på om det var värt det, om jag verkligen ville tävla igen. Så kom tävlingsdagen, 4-5h sömn laddade jag upp med. Trots detta kände jag mig pigg och när jag väl började värma upp för häckloppet blev jag förvånad över hur oro-och nervositetstankarna helt släppte och jag var istället taggad på att få tävla. Jag är så tacksam för att jag hittade denna känsla, då har allt slit varit värt!

Slutligen måste jag såklart nämna längdhoppet. Trots att jag på söndagsmorgonen visste att jag skulle bryta tävlingen och därmed hade möjligheten att avstå från att hoppa längd så valde jag ändå att köra. Först tänkte jag att det räckte med ett tävlingshopp, dumt att slita mer än nödvändigt på en trött kropp. Men på uppvärmningen märkte jag att kroppen inte var trött och jag kände mig ovanligt pigg i benen därför bestämde jag mig för att göra två hopp. Jag var först ut i hoppordningen och när jag stod på ansatsbanan och såg gropen framför mig så försökte jag fokusera på tekniska detaljer, allt för att distrahera dåliga tankar. Jag kom iväg i ansatsen och efter mina 17 steg fram till plankan så vågade jag trycka på i avstampet i hoppet, ingen rädsla alls. Pga motvind (vinden vände efter inlöpningen) så stampade jag av en bit innan plankan men hoppet mätte ändå 5,76!!! Vilken känsla att i första hoppet som jag gör efter min skada göra ett hopp med en effektiv hopplängd på över 6 m. Efter det hoppet var jag nöjd resultatmässigt, jag hade fått de svar jag ville ha men eftersom kroppen kändes så pass bra ville jag fortsätta hoppa, utmärkt träning. Det blev slutligen tre fulla hopp och alla kändes superbra, ingen som helst känning i senan varken då eller nu efter.

Jag tar med mig mycket lärdom från denna tävling och jag vet nu vad jag behöver jobba mer med. Det ska bli kul att ställa sig på startlinjen igen, denna gång med en lite annan trygghet i bagaget. 🙂img_2305Foto: Alexander Brorsson

Jag måste slutligen tacka för alla fina och peppande ord, det betyder allt! 

Extra stort tack till Nadja Casadei som är en mästare på pepp och motivations citat: 

Kommentera

