Tillbakablick. 

För ett år sedan låg jag i min säng inomhus med en ordination att röra mig så lite som möjligt. Jag kommer ihåg vilken stor omställning det var, från att vara i tävlingsform till att veta att jag skulle vara sängliggande i flera veckor. Veckorna gick långsamt men jag blev sakta bättre och fick röra mig mer. Jag kommer speciellt ihåg den dag då jag äntligen vågade mig ut i skogen, det var egentligen någon vecka för tidigt så jag var ganska rädd och försiktig. Jag gick på de upptrampade stigarna och stirrade ner i marken för att kunna se varje rot och sten som kom i min väg, livrädd för att ta ett för långt kliv eller halka till. Jag kommer även ihåg hur jag letade efter blåbärsris som var placerat på en hög sten eller kulle eftersom jag inte fick böja mig ner och plocka blåbär. Anledningen att jag kom och tänka på allt det här nu var för att jag för första gången (för den här säsongen) var tillbaka i skogen för att plocka blåbär. Jag fick då en flash back när jag satt i blåbärsriset och helt obehindrad kunde plocka blåbär. 

Att påminnas om den stora kontrasten gjorde att jag kände en tacksamhet för att jag kan leva normalt igen. Jag inser även att det faktiskt var en bedrift att jag ca elva månader efter operationen stod på tävlingsbanan igen för att göra en mångkamp. Att jag sedan är en elitidrottare med höga målsättningar och krav gjorde såklart att jag där och då var missnöjd när tävlingen inte började särskilt bra. Men efter att ha tagit en blick i backspegeln har jag insett att jag inte ska vara besviken på att det inte har gått som jag hoppats inledningsvis på den här säsongen, utan jag ska vara väldigt nöjd att jag ens har möjlighet att tävla på hög nivå igen. 

Nu ska jag ge kroppen tid att komma i form, förhoppningsvis till SM i slutet av augusti. Tills dess kommer jag njuta av sommaren och alla de roliga tävlingar jag har framför mig! 

Min backspegel gick tillbaka till blåbärsskogen. 
Tänk att dessa nyttiga bär finns helt gratis i naturen. Ut och plocka!!

6 reaktioner på ”Tillbakablick. 

  1. Nyttigt och sunt med en tillbakablick ibland och kunna känna glädje över där du är nu – i ”nuet”.

    Bra kämpat och må väl!

    Gilla

  2. Du har verkligen kämpat det här året! Jag är riktigt glad för din skull! Du ska känna dig nöjd och ibland är det bra att titta lite i backspegeln för att inse hur det sett ut och faktiskt få känna sig nöjd, även om man som elitidrottare alltid vill vara på topp.
    Du har gjort en riktig resa och kom alltid ihåg vad Calle brukar säga: Det här är en tuff och allvarlig skada och det tar tid att bli helt återställd!
    Du har verkligen visat att det går att komma tillbaka så sitt ned i blåbärsriset och ät lite blåbär och var jäkligt nöjd över dig själv!!
    Kram

    Gilla

    • Ja det är ju dessvärre en klassisk idrottssymptom- aldrig nöjd med sin prestation! Calle var skeptisk till en början om det skulle gå, en gren hade varit lättare men sju grenar på två dagar, en lite större utmaning.

      Det blir några fler turer i blåbärsskogen, jag kommer vara nöjd varenda gång jag kan sitta och plocka i riset. 🙂 Ha en bra sommar Maria! Kram

      Gilla

  3. Klokt att kunna reflektera och att sätta din prestation i sådant perspektiv. Du har gjort en enorm bedrift, trots att jag förstår att du gärna hade kvalat till EM och OS. Stort lycka till med kommande utmaningar både på tävlingsbanan och utanför, och njut av att kroppen är hel.
    Fortsätt skriva om din väg framåt, och gärna massor av bra mattips, du inspirerar något enormt:-)

    Gilla

Kommentera

