BB-väskan är packad. 

Nu är det inte långt kvar tills vi får möta vår lille kille. Det ska bli så spännande att se vem som har vuxit fram därinne, hur han ser ut och vilken personlighet han har. Redan nu känner man så mycket kärlek till den lille, trots att man inte ens har träffat honom. 

Jag har förberett mig för förlossningen genom att ha plöjt böcker, tidningar och lyssnat på poddar. Om man inte har så mycket tid så är det en bok som jag verkligen kan rekommendera, den gör i alla fall mig lugn och taggad på att testa de olika verktygen under förlossningens olika skeden (jag har till och med läst den läst två gånger). Boken heter Föda utan rädsla av Susanna Heli, den är lättläst och verkligen komprimerad till det viktigaste. Just förlossningen känns som en så stor grej att jag tycker att det är svårt att ta in för mycket av det som kommer efter. Jag har läst på lite grann om amning och hur man kan förvänta sig att kroppen kommer må efter förlossningen men jag känner att om jag stöter på problem så får jag ta det då! 

Förutom Föda utan rädsla (längst till vänster) så kan jag rekommendera Gudrun Abascals böcker Att föda och Att möta förlossningssmärtan. Den senaste har jag bara läst vissa avsnitt i då jag tycker de andra två har gett mig svar på hur man kan tänka för att lättare ta sig igenom smärtan. 

I förra veckan packade jag  BB- väskorna, en till den lille och en till mig och Johan. Följande får följa med till BB:

Bebisväskan

    • Tre ombyten (tre bodys, två tights, två strumpor, en kofta och en tjockare heldress för hemfärden. Det är bra att välja bodys som går omlott så att man slipper dra den över bebisens huvud). 
    • En tunn mössa
    • En tjock och en tunn filt. Filtarna har legat i vår säng i några veckor nu sp att de luktar mamma och pappa (och kanske lite fransk bulldog). 
    • Blöja och tvättlappar för en eventuell olycka på hemresan 
    • Bilbarnstol (om bil)
    • Babysjal- tips på en bra video på hur man knyter sjalen: http://mama.nu/artiklar/sa-knyter-du-en-barsjal-steg-for-steg-guide-till-hur-du-bar-ratt/
    • Napp (vissa rekommenderar att man väntar med napp tills amningen kommer igång. Jag tar i alla fall med en nysteriliserad napp.)

    Några av sakerna i bebisväskan. Allt tvättat i parfymfritt ekotvättmedel. 

      Min och Johans väska:

        • Tofflor
        • Två ombyten, bekväma kläder (jag har även med en amningsbh och amningsinlägg (ekologiska) samt har valt överdelar som går att amma i utan att man behöver dra upp linnet/tröjan över magen)
        • Underkläder (mamman får dock tjusiga XL- trosor på BB)
        • Musik- en lugn och en poppigare lista. Ladda ner listan i förväg!
        • Mobil och laddare
        • Vattenflaska
        • I necessären: Tandborste, tandkräm, lipsyl, tofsar, borste, schampoo, balsam, tvål, ansiktskräm och hudkräm samt bröstvårtekräm (till mig såklart😚)
        • Godis, torkad frukt, nötter och annat som man vill ha under förlossningen 

        Vad gäller amningsbh så bor jag redan i Boobs amningsbh ”Fast Food T-shirt Bra”. De är verkligen superbekväma och något som är extra bra är att de går att justera storleken på dem så att de funkar både under graviditeten och under amningsperioden. Detta är möjligt eftersom man får med med extra förlängning med hyskor och hakar. Man kan helt enkelt beställa sin vanliga storlek!  

                    Bra med mellanmål. 

                    Jag äter två ordentliga mellanmål varje dag. Ofta blir det även lite nötter, frukt och ibland en mörk chokladbit på kvällen. Men de två lite större mellanmålen består ofta av mackor med något gott pålägg, en matig smoothie eller keso med nötter och banan. 

                    Mitt favoritbröd till mackorna är danskt rågbröd (som på bilden nedan) eller fröknäcke. 

                    Om jag inte orkar göra eget knäcke så köper jag helst Sigdals örter & havssalt. Så gott! 

                    Idag åt jag bara greksallad till lunch så eftermiddagsmålet behövde vara lite mer bastant. Rågbröd med mosad avokado och fetaost toppad med örtsalt (kung markattas ekosalt är jättegott) och chiliflakes. Rågbröd med mosad avokado och körsbärstomater toppat med örtsalt och färsk basilika. Utöver mackorna blev det även fruktsallad som marinerats i färskpressad lime och färsk riven ingefära (rester sedan frukosten). Fruktsalladen innehöll bl.a. nektariner och vattenmelon, vilket jag köper jag mycket av nu eftersom de har säsong. Både billigare och godare med andra ord! I kaffet har jag Oatley’s iKaffe istället för mjölk. iKaffen består av havremjölk som går att skumma bara genom att skaka förpackningen ordentligt. Framförallt på morgonen har jag lite svårt att få i mig komjölk-  yoghurt, fil och mjölk gör att jag blir lite lätt illamående. Sån tur att det finns så många bra och goda alternativ! 

                    Exempel på pålägg till fröknäckemacka. Keso, tunt skuren rödlök (denna variant är från syditalien och har en mild, söt smak), tunt skuren rädisa, en skvätt olivolja, Renée Voltaires mix av frön samt några basilikablad. Så gott! 

                    Pizza med lax & sparris. 

                    Egengjord pizza är sååå gott. Om det inte finns tid att göra pizzadeg så finns det färdiga pizzabottnar att köpa som är väldigt goda. Min favorit är Fontanas stenugnsbakade botten, finns även med fullkornsdeg. 

                    Denna gång gjorde vi en ny variant med grön pesto i botten istället för tomatsås. Det passade verkligen bra till laxen och sparrisen. 



                    Pizza för 4 personer

                    Ett paket Fontana pizzabotten
                    Grön pesto- valfri mängd
                    Kallrökt lax
                    En rödlök, skär i tunna skivor
                    Ett paket färsk sparris
                    Valfri ost men grönmögelost ger riktigt bra smak
                    Riven ost 
                    Oregano

                    Gör så här:
                    Sätt ugnen på 225 grader.
                    Bred ut rikligt med pesto över pizzabottnarna. Lägg på laxen på bottnarna. Strimla löken tunt och bryt sparrisen i mindre bitar och strö på över laxen. Smula den smakrika osten (såsom grönmögel) och toppa pizzan därefter med den rivna osten och lite oregano.
                    Sätt in pizzan i ugnen i ca 10 minuter, osten ska ha fått lite fin färg! Vi körde en pizza i taget. 

                    Servera med några ruccolablad och gärna lite rostade pinjenötter!


                    Träning. 

                    För mig känns det viktigt att försöka hålla igång träningen nu så långt det bara går. Jag har hittills kunnat träna 3-4 lätta pass i veckan från det att jag började må bättre i v.18. Cykel och rodd som lite konditionsträning samt lite olika styrkecirklar för att hålla igång resten av kroppen. Sedan har jag såklart kört gravidyogan en gång i veckan.  Ibland har jag nöjt mig med att någon gång ”bara” gå till och från jobbet (1 h tur och retur). Nu sista veckorna har jag på grund av lite mindre sömn på nätterna ofta varit för trött för att orka köra ett pass på kvällen efter jobbet. Jag har då lagt in lunchträningar istället, väldigt smidigt då Friskis&Svettis är vägg i vägg med kontoret, och tränat på helgerna. 

                    På varje styrkepass så försöker jag köra igenom hela kroppen så att det blir någon övning för fötter (balans oftast), vader, baksida, framsida, säte och överkropp. Bålen är det enda som jag inte kör något särskilt för. 


                    (Gravidvecka 38) 

                    Ovan kör jag en överkroppscirkel med hantlar på bobathboll som jag tycker är väldigt bra. Genom att köra på boll så får man även in rump- och sätesträning genom att hålla balans och position på bollen. Här kör jag liggande flyes, enarmsflyes (som på bilden), enarmspullover och axelrotation. Sedan kör jag stående rodd samt axelpress. Alla övningar 10st i 3 varv. (De flesta övningar borde hittas genom en enkel googling). 

                    På bobathboll kör jag även djupa knäböj mot vägg (helst med vikt eller hantlar) samt höftlyft och baksida. 

                    Obs! Alla övningar som man kör måste kännas bra för kroppen. Har man aldrig kört bollövningar förut så ska man inte lägga in det sent i graviditeten, det gäller verkligen att man har kontroll och inte tappar positioner! 

                    Här kan ni se en bra film med övningar från PT:n Lovisa ”Lofsan” Sandström som är väldigt duktig på just gravidträning. Här kan ni bl.a. se knäböj mot bobathboll där jag brukar köra med armarna rakt ut- rakt fram istället för en curl som på filmen. 

                    Föräldraledig. 

                    Igår var sista dagen på jobbet. Jag är nu i gravidvecka 38 så det är dags att mentalt förbereda sig för förlossningen! 

                    Det kommer dock kännas konstigt på måndag när mina kära kollegor går till jobbet och fortsätter som vanligt medan jag är hemma och slöar. Jag är fortfarande pigg, har inte ont någonstans och framförallt så har jag svårt att verkligen greppa att jag när som helst kan bli förälder. Därför känns det konstigt att ”bara” gå hemma. 

                    Idag känns det dock bra eftersom alla på kontoret är lediga. Solen skiner och på schemat har jag endast en fika på stan med en kompis. 

                    En bra start på dagen; smoothie (på kokosmjölk, banan, mango, ingefära och kardemumma), kaffe och nya Elle mat&vin och Vi föräldrar.
                    Kaffebordet följer med in till nyhetsmorgon! 

                    Långa frukostar!

                    Det gäller att passa på att njuta av lite extra piffiga frukostar nu på helgerna. Det är något som jag längtat efter när jag höll på med idrotten, då var det alltid stress till träning eller att man inte ville äta för mycket för att det snart var säsong. Timslånga frukostar känns dock snart som ett minne blott då någon snart kommer att rucka på rutinerna…😊

                     Levainbröd (från Fabrique, otroligt gott bröd). Olika pålägg till brödet- äggröra, brunost med marmelad, buffelmozzarella med tomat och basilika. Dessutom kaffe, som jag äntligen kan dricka igen, och massa färsk frukt. Det kan inte bli mycket bättre frukost än så! 

                    Gravidvecka 35!

                    Herregud vad tiden går fort, jag är redan i gravidvecka 35!! Det innebär även att jag bara har drygt tre veckor kvar på jobbet. Det börjar kännas lite småstressigt att hinna få klart allt på jobbet men utmaningar gillar jag ju 🙂 

                    Jag känner mig förberedd för vår lilla bebis ankomst. Bara några få saker kvar att köpa men som egentligen inte är någon kris om det inte skulle hinnas med. Jag läser just nu en väldigt bra bok; Att föda utan rädsla som gör att jag känner mig rätt lugn inför det som komma skall. Jag går på gravidyoga och börjar förstå nyttan av andningen och avslappningen. Där har jag även fått bra tips på positioner där kroppen snabbt kommer i ett avslappnat läge efter en värk. Gravidyoga är verkligen något som jag starkt kan rekommendera att gå på, en skön stund för dig och din bebis!