Träning. 

För mig känns det viktigt att försöka hålla igång träningen nu så långt det bara går. Jag har hittills kunnat träna 3-4 lätta pass i veckan från det att jag började må bättre i v.18. Cykel och rodd som lite konditionsträning samt lite olika styrkecirklar för att hålla igång resten av kroppen. Sedan har jag såklart kört gravidyogan en gång i veckan.  Ibland har jag nöjt mig med att någon gång ”bara” gå till och från jobbet (1 h tur och retur). Nu sista veckorna har jag på grund av lite mindre sömn på nätterna ofta varit för trött för att orka köra ett pass på kvällen efter jobbet. Jag har då lagt in lunchträningar istället, väldigt smidigt då Friskis&Svettis är vägg i vägg med kontoret, och tränat på helgerna. 

På varje styrkepass så försöker jag köra igenom hela kroppen så att det blir någon övning för fötter (balans oftast), vader, baksida, framsida, säte och överkropp. Bålen är det enda som jag inte kör något särskilt för. 


(Gravidvecka 38) 

Ovan kör jag en överkroppscirkel med hantlar på bobathboll som jag tycker är väldigt bra. Genom att köra på boll så får man även in rump- och sätesträning genom att hålla balans och position på bollen. Här kör jag liggande flyes, enarmsflyes (som på bilden), enarmspullover och axelrotation. Sedan kör jag stående rodd samt axelpress. Alla övningar 10st i 3 varv. (De flesta övningar borde hittas genom en enkel googling). 

På bobathboll kör jag även djupa knäböj mot vägg (helst med vikt eller hantlar) samt höftlyft och baksida. 

Obs! Alla övningar som man kör måste kännas bra för kroppen. Har man aldrig kört bollövningar förut så ska man inte lägga in det sent i graviditeten, det gäller verkligen att man har kontroll och inte tappar positioner! 

Här kan ni se en bra film med övningar från PT:n Lovisa ”Lofsan” Sandström som är väldigt duktig på just gravidträning. Här kan ni bl.a. se knäböj mot bobathboll där jag brukar köra med armarna rakt ut- rakt fram istället för en curl som på filmen. 

Kommentera

