BB-väskan är packad. 

Nu är det inte långt kvar tills vi får möta vår lille kille. Det ska bli så spännande att se vem som har vuxit fram därinne, hur han ser ut och vilken personlighet han har. Redan nu känner man så mycket kärlek till den lille, trots att man inte ens har träffat honom. 

Jag har förberett mig för förlossningen genom att ha plöjt böcker, tidningar och lyssnat på poddar. Om man inte har så mycket tid så är det en bok som jag verkligen kan rekommendera, den gör i alla fall mig lugn och taggad på att testa de olika verktygen under förlossningens olika skeden (jag har till och med läst den läst två gånger). Boken heter Föda utan rädsla av Susanna Heli, den är lättläst och verkligen komprimerad till det viktigaste. Just förlossningen känns som en så stor grej att jag tycker att det är svårt att ta in för mycket av det som kommer efter. Jag har läst på lite grann om amning och hur man kan förvänta sig att kroppen kommer må efter förlossningen men jag känner att om jag stöter på problem så får jag ta det då! 

Förutom Föda utan rädsla (längst till vänster) så kan jag rekommendera Gudrun Abascals böcker Att föda och Att möta förlossningssmärtan. Den senaste har jag bara läst vissa avsnitt i då jag tycker de andra två har gett mig svar på hur man kan tänka för att lättare ta sig igenom smärtan. 

I förra veckan packade jag  BB- väskorna, en till den lille och en till mig och Johan. Följande får följa med till BB:

Bebisväskan

    • Tre ombyten (tre bodys, två tights, två strumpor, en kofta och en tjockare heldress för hemfärden. Det är bra att välja bodys som går omlott så att man slipper dra den över bebisens huvud). 
    • En tunn mössa
    • En tjock och en tunn filt. Filtarna har legat i vår säng i några veckor nu sp att de luktar mamma och pappa (och kanske lite fransk bulldog). 
    • Blöja och tvättlappar för en eventuell olycka på hemresan 
    • Bilbarnstol (om bil)
    • Babysjal- tips på en bra video på hur man knyter sjalen: http://mama.nu/artiklar/sa-knyter-du-en-barsjal-steg-for-steg-guide-till-hur-du-bar-ratt/
    • Napp (vissa rekommenderar att man väntar med napp tills amningen kommer igång. Jag tar i alla fall med en nysteriliserad napp.)

    Några av sakerna i bebisväskan. Allt tvättat i parfymfritt ekotvättmedel. 

      Min och Johans väska:

        • Tofflor
        • Två ombyten, bekväma kläder (jag har även med en amningsbh och amningsinlägg (ekologiska) samt har valt överdelar som går att amma i utan att man behöver dra upp linnet/tröjan över magen)
        • Underkläder (mamman får dock tjusiga XL- trosor på BB)
        • Musik- en lugn och en poppigare lista. Ladda ner listan i förväg!
        • Mobil och laddare
        • Vattenflaska
        • I necessären: Tandborste, tandkräm, lipsyl, tofsar, borste, schampoo, balsam, tvål, ansiktskräm och hudkräm samt bröstvårtekräm (till mig såklart😚)
        • Godis, torkad frukt, nötter och annat som man vill ha under förlossningen 

        Vad gäller amningsbh så bor jag redan i Boobs amningsbh ”Fast Food T-shirt Bra”. De är verkligen superbekväma och något som är extra bra är att de går att justera storleken på dem så att de funkar både under graviditeten och under amningsperioden. Detta är möjligt eftersom man får med med extra förlängning med hyskor och hakar. Man kan helt enkelt beställa sin vanliga storlek!  

                    Kommentera

