Bra med mellanmål. 

Jag äter två ordentliga mellanmål varje dag. Ofta blir det även lite nötter, frukt och ibland en mörk chokladbit på kvällen. Men de två lite större mellanmålen består ofta av mackor med något gott pålägg, en matig smoothie eller keso med nötter och banan. 

Mitt favoritbröd till mackorna är danskt rågbröd (som på bilden nedan) eller fröknäcke. 

Om jag inte orkar göra eget knäcke så köper jag helst Sigdals örter & havssalt. Så gott! 

Idag åt jag bara greksallad till lunch så eftermiddagsmålet behövde vara lite mer bastant. Rågbröd med mosad avokado och fetaost toppad med örtsalt (kung markattas ekosalt är jättegott) och chiliflakes. Rågbröd med mosad avokado och körsbärstomater toppat med örtsalt och färsk basilika. Utöver mackorna blev det även fruktsallad som marinerats i färskpressad lime och färsk riven ingefära (rester sedan frukosten). Fruktsalladen innehöll bl.a. nektariner och vattenmelon, vilket jag köper jag mycket av nu eftersom de har säsong. Både billigare och godare med andra ord! I kaffet har jag Oatley’s iKaffe istället för mjölk. iKaffen består av havremjölk som går att skumma bara genom att skaka förpackningen ordentligt. Framförallt på morgonen har jag lite svårt att få i mig komjölk-  yoghurt, fil och mjölk gör att jag blir lite lätt illamående. Sån tur att det finns så många bra och goda alternativ! 

Exempel på pålägg till fröknäckemacka. Keso, tunt skuren rödlök (denna variant är från syditalien och har en mild, söt smak), tunt skuren rädisa, en skvätt olivolja, Renée Voltaires mix av frön samt några basilikablad. Så gott! 

Kommentera

