Focaccia med rosmarin. 

Jag lyssnar just nu på en ljudbok som heter Det lilla bageriet på strandpromenaden. Perfekt att lyssna på när jag är vaken på nätterna och när jag går på promenader med Johannes. Huvudpersonen i boken tar upp sitt bakintresse när hennes liv rasat samman. Jag blev därav inspirerad till ett bakryck idag och gjorde både scones och focaccia. 

Focaccia är så lätt att göra och blir så saftigt av olivoljan och får en oroligt god smak av flingsaltet och rosmarinen. Receptet är från Leila Lindholm. 

En plåt focaccia:

50g färsk jäst 
6 dl ljummet vatten (jag värmer på plattan alternativt värmer kallt vatten i mikron)
4 msk honung
2 msk flingsalt
1 dl olivolja (av bra kvalité)
14-15 dl vetemjöl special
Rosmarin, flingsalt och olivolja att ringla över brödet.   

Blanda jäst, vatten, honung, olivolja och flingsalt i en stor bunke. Tillsätt vetemjölet, lite i taget. Det ska bli en fast men inte torr deg! Knåda degen i fem minuter (jag har ingen bakmaskin så armmusklerna får jobba lite). Lägg över en bakduk och låt degen jäsa till dubbel storlek i ca 45 min (jag brukar ställa bunken i diskhon med ljummet vatten i så går jäsningen lite snabbare). 

Olja en ugnsplåt och bred ut den färdigjästa degen på den. Tryck ut så att degen fördelas jämnt över hela plåten. Låt jäsa 30 min under bakhandduk (återigen ställer jag plåten över diskhon innehållandes varmt vatten). När 10 min återstår kan du sätta på ugnen, 225 grader. 

Gör massa små gropar i degen med fingret. Ringla över rikligt med olivolja över hela brödet (hålen ska gärna vara fyllda), strö över flingsalt (rätt rikligt här med) och rosmarin. 

Sätt in brödet i mitten av ugnen i ca 10 min. 

Bara smör och en smakrik ost till detta bröd är sååå gott!! 




Kommentera

