Ingefärsshot- en bra start på dagen!

Denna shot är uppiggande och beskrivs på många hälsobloggar stärka immunförsvaret. Ingefäran ger ett skönt riv i halsen, citronen gör att drycken blir syrlig och fräsch och honungen ger sötma och en lenhet. Supergod och väldigt enkel att göra! Oavsett om drycken gör att jag håller mig frisk så är den i alla fall en riktig fin boost på morgonen.


RECEPT PÅ 1 LITER INGEFÄRSDRYCK

200-300 g färsk ingefära (beroende på hur stark dryck du vill ha)
1 l vatten
½ dl honung
2 st citroner
3 tsk gurkmeja (malen)
1 tsk kanel
ev en gnutta cayennepeppar

Gör så här:

Antingen kokar du en liter vatten och låter det svalna till 60 grader eller så passar du en kastrull på spisen och tar den från plattan när temperaturen är på 60 grader. Det är viktigt att temperaturen inte är högre än så eftersom nyttigheterna i ingefäran då inte kan nyttjas. Jag har försökt leta runt varför vattnet överhuvudtaget måste vara varmt men det står inte beskrivet någonstans men jag antar att det kan vara för att nyttigheterna dras ut på ett annat sätt då. Skölj ingefäran ordentligt och skala vissa partier om det ser ut att behövas. Riv ingefäran grovt (med skalet på). Lägg i den rivna ingefäran i det 60-gradiga vattnet och låt dra minst 20 minuter. Sila bort ingefäran med en finmaskig sil och häll sedan i honungen. Låt drycken svalna helt. Pressa i citronerna, ta i gurkmeja och kanel (och eventuellt cayennepeppar). Rör ordentligt och häll sedan upp i glasflaska med tätslutande lock.

Ingefära: Ingefära sägs vara bra för matsmältningen och för att stimulera tarmarna och därmed produktionen av matsmältningsenzymer. Somliga hävdar också att ingefära kan lugna magen, minska gasbildning och motverka förstoppning. Ingefära har använts sedan lång tid tillbaka  i Kina för att motverka illamående, särskilt vid åksjuka, sjösjuka eller graviditet.

Ingefära beskrivs även fungera antiinflammatoriskt och hjälper till att minska smärta och svullnad i lederna. Sist men inte minst är ingefära bra vid förkylningar då den anses vara antibakteriell och stärker immunförsvaret på grund av den höga halten antioxidanter.

Citon: Citron är en bra källa för C- vitamin, vilket bl.a. gör att kroppen lättare kan ta upp järn från maten. Citron innehåller även antioxidanter (bioflavonoider) som skyddar kroppen mot fria radikaler. Ytterligare beskrivs citron vara immunstärkande, bra för matsmältningen och reglerar pH-balansen.

Honung: Honung beskrivs ha antiinflammatoriska effekter och motverkar virus och bakterier. Honung lindrar även vid halsont och är bra vid hosta eftersom honung lenar slemhinnorna och bidrar till att lösa upp slemmet.

Gurkmeja: Gurkmeja är verkligen en spännande ört, vilket märks eftersom det finns mer än 7 000 vetenskapliga studier publicerade på den aktiva ingrediensen curcumin. Den har flera läkande egenskaper och är en mycket kraftig antioxidant, tio gånger starkare än vitaminer. Gurkmejan har sedan länge använts inom folkmedicinen för att bota inflammatoriska åkommor.

Kanel: Förutom att kanel är en god krydda så beskrivs den hjälpa till att reglera blodsockret och har en positiv inverkan på hjärt- & kärlhälsa.

(Källa: Kurera.se)

Cirka 200 gram ingefära, nästa gång kommer jag att testa lite större mängd!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s