Första tiden med Tor. 

Så underbart det är att få gå hemma och skrota med sin bebis. Allt har gått så bra och han är (hittills) en snäll bebis som sover 3-4h i sträck på natten innan det är dags för amning och blöjbyte. Jag har lätt att somna om så jag får några bra timmars sömn per natt och känner mig pigg på morgonen. Ofta går vi upp vid åttatiden, om Johan har jobbat natt så kommer han hem vid den tiden och tar hand om Tor och Johannes på morgonen. Jag njuter av att få göra lite god frukost och sen sitter vi tillsammans och njuter av morgonkaffet. Ibland får jag äta med en hand och en bebis vid bröstet men man lär sig snabbt att få det att funka. Vid 10-tiden och på eftermiddagen sover Tor 2-3h så då får jag och Johan ofta lite tid att göra det som behövs. Oftast blir det promenader eller lite träning. De senaste dagarna har det dock varit lite svårt att få Tor att somna men så fort man börjar gå med honom i BabyBjörn-selen så somnar han. Ibland funkar det även med vagnen men då måste han vara väldigt trött. 

Vi har kommit iväg på några kortare utflykter. Hittills har det gått väldigt bra att åka de kortare turerna i bilen, Tor sover oftast men ibland behövs nappen som tröst innan man kommit iväg. Själva bilturen, precis som barnvagnen eller bärselen, verkar vara sövande. Så skönt!  En av utflykterna var till en friidrottstävling, Sollentuna GP. Johan säsongsöppnade och sprang både 100m och 200m. Tor sov gott hela tiden och reagerade inte överhuvudtaget på skotten. Det kändes kul att komma iväg lite från hemma-bubblan 🙂 

På BVC-kontrollerna har allt sett bra ut, han har växt både på längden och bredden sedan han föddes (senast, när han var drygt två veckor gammal, vägde han 4,4 kg och var 56cm lång). 

Framöver i sommar så har vi nu bokat in en vecka på Gotland, en helg på landet i Kopparberg och nästan en vecka i Helsingborg (när det är friidrotts SM). Det känns lagom att göra denna sommar och för min del känns det väldigt kul att ha lite roliga resor att se fram emot!

I samband med en återkontroll på BB- Stockholm så besökte vi till denna mysiga oas, Ulriksdals trädgårdscafé. Det var en riktigt fin sommardag så vi kunde sitta ute och njuta av en fantastisk sallad med både rökt lax, avokado, skagenröra och räkor.

Som jag har längtat efter att promenera. Det har funkat bra att gå själv med barnvagn och Johannes. Just promenera med min bebis var av mina målbilder under förlossningen! Ganska ofta blir det dock promenad med Tor i Baby Björn-selen, där trivs han utmärkt och det ger mig lite mer frihet att röra mig med armarna så att det blir mer power-walk. 

Fika på en skuggig balkong en sommardag är perfekt avkoppling. Ofta lyssnar jag på någon ljudbok eller sommarprat. Mys i parken bara några minuters promenad från oss. Skönt att det finns så nära när man bor i lägenhet och gärna vill komma ut. 

Liten liten hand i min. Ibland duger baby sittern ett tag. Gärna med napp! Tänk att det finns så bra produkter som underlättar vardagen med en bebis. Jag har börjat med lite lättare träning. Förutom dagliga promenader blir det mycket knipövningar (det började jag med dagen efter förlossningen- då dock bara några få) samt rörlighetsövningar/yoga för framförallt överkroppen (ovan bröststretch, sittande rodd och hunden- en stabilitetsövning för hela kroppen). Att amma och bära runt på en bebis gör att man blir trött och stel i kroppen, det är så skönt att köra rörlighet varje dag.  Jag har även kunnat börja med lite höftlyft och knäböj utan vikt. Detta ska man såklart bara göra om man känner att man har kontroll och kan känna att magmusklerna har gått ihop tillräckligt (diastasen). För en person som inte känner sin kropp riktigt bör i min mening vänta på att en läkare kontrollerat status. Knipövningar kan dock alla börja med direkt! 

Kommentera

