Plättar av havregrynsgröt. 

Om det blir gröt över från frukosten så har du ett smarrigt mellanmål att se fram emot. Jag gjorde mina plättar av gröt som innehöll både ägg och chiafrön, vilket binder på ett bra sätt. Men jag skulle tro att det funkar lika bra att göra plättar av en ”vanlig” havregrynsgröt men att de inte kan vara lika stora. Ett tips är även att forma plättarna med kallt vatten så håller de ihop lättare. 


Havregrynsgröt-plättar

1 stor portion

Ca 2dl havregrynsgröt (min gröt bestod av havregryn, chiafrön, banan, finriven morot och färsk ingefära, ägg, vatten, kardemumma, gurkmeja, salt)

Forma till plättar och stek i kokosfett och toppa med valfritt tillbehör. Jag tog keso, kanel och valnötter. Om du inte har banan i gröten kan det vara gott med något sött till, typ skivad banan eller jordgubbar alternativt ringla över lite honung. 

Supergott, nyttigt och enkelt mellanmål! 

Kommentera

