Gotland. 

Så var jag tillbaka på denna underbara ö. Precis som för två år sedan var jag några dagar i Kyllaj på nordöstra sidan av ön och sedan några dagar i Lummelunda, strax ovanför Visby. Till skillnad från sist hade jag nu en hel kropp (sist var jag baksideopererad) och en liten bebis att ta hand om, Tors första resa utanför Stockholm. 

Johan jobbade så jag, Tor och Johannes åkte dit i förväg. Som tur var fick jag med mig min pappas sambos dotter som kunde hjälpa till på båten, annars hade det varit lite tuffare. Tor sov dock största delen av de dryga 3h som det tar till Gotland, det var som att vågorna var sövande. När han vaknade till tog jag en tur med honom i selen och snart sov han igen. Verkligen skönt att det gick så smidigt!  Dagen efter ankomsten åkte vi på en utflykt till Fårö. Det är nära till färjeläget från Kyllaj och denna dag var det tack och lov bara 10 min kö innan vi fick åka med båtfärjan över. Det var en strålande fin sommardag och vi åkte först till den vackra stranden i Sudersand, en strand där det är väldigt långgrunt. Mysigt tycker jag och perfekt när man har hund och barn (även om Tor får vänta något år på bad). Lunch åt vi på mysiga restaurangen Fårögården. Jag åt pulled lamb burger- såå gott! På Fårö ska man såklart inte missa att titta på raukarna. Raukarna har alltså bildats och formats genom erosion av väder och hav, mjuka bergarter har brutits ned och kvarstår gör den hårda kalksten som raukarna utgörs av. Dessa finns på flera ställen på Gotland. På Fårö finns exempelvis ett raukområde i Langhammars naturreservat som omfattar cirka 50 raukar. Raukarna står på en klapperstensstrand, omgivna av ett mycket kargt landskap, och några av dem är mer än 8 meter höga. Dit åkte vi och förundrades över naturens mäktiga skapelser. Johans, Tors och mitt ”lilla” krypin i Kyllaj. Tor napade i fåtöljen på sitt lilla molntäcke. 

Ett mysigt ställe som har fina hantverk såsom keramik och smycken är Prima gård. Vi tog ett besök dit och tittade i butiken (inne i en lada) och fikade i den mysiga trädgården. Raw-food fika och ekologiskt presskaffe bjuds det på här. Supergod chokladboll slank ner (men fick även smaka på en knäckig blåbärspaj med vaniljkokosgrädde- verkligen gott. Även pappa som inte är särskilt förtjust i raw-food slukade pajen).  

Vid Kyllaj finns även det populära kalkstensbrottet vid Smöjen. Mitt första dopp efter förlossningen blev det här. Det finns en infektionsrisk med bad så jag har väntat och väntat på att få ta det första doppet (lite tur att sommaren har varit sisådär). I kalkbrottet var det varmt och skönt i brottet, mycket varmare än i havet.  Jag fångades inte på bild på mitt premiärdopp men så här ser kalkbrottet ut. Om man är modig kan man hoppa ner i vattnet från byggnaden som man ser i bild! 

Efter två dagar var det dags att hämta Johan på flygplatsen. På väg tillbaka stannade vi vid Skulpturfabriken och fikade. Även här fanns även många fina hantverk; keramik, fårskinn och diverse andra fina saker. Mysig butik att gå runt i! Mitt fynd! (bild från Skulpturfabrikens instagramkonto).  

Innan vi flyttade över till mammas hus i Lummelunda så strosade vi runt lite i Visby. Det är verkligen en mysig stad inringad av den pampiga muren och med kullerstensgator som leder till mysiga gränder med små butiker. Jag besöker helst Visby innan turistrusningen vid 12.30-13.  En fin dag är alla uteserveringar på huvudgatan smockade. Det är inget som lockar mig! Jag hittade butiken Akantus en bit ner på huvudgatan. Jag hade kunnat gå hur länge som helst i den butiken, verkligen en underbar butik för den inredningsintresserade. Jag köpte både det ena och det andra här :-). Det var nog tur att hundar inte var välkomna i butiken och att Johan därmed stod ute och väntade, annars hade det nog blivit ännu mer..

I närheten av Lummelunda, på Mix ranch, spelade vi en dag fotbollsgolf. Väldigt kul aktivitet där man med så få tillslag som möjligt få fotbollen i ett golfhål (men ett väldigt stort golfhål). Banan till hålet är dock inte lätt, det var olika kluriga hinder på vägen. Det var svettigt med 18 hål i den hetta som rådde den dagen. Fokuset på slutet var inte det bästa… Det tog ca 2h att gå runt fyra pers (med hund och bebis i vagn i släptåg). Men kan verkligen rekommendera fotbollsgolf. Det var dessutom en väldigt fin bana de hade byggt upp mitt ute på ett fält, omgivningen var riktigt vacker! 

Ett av de 18 hålen. Andra hinder kunde vara telefonkiosker, traktordäck och bilar. 

Jag besökte precis som sist mysiga fiskeläget Lickershamn och köpte med rökta räkor, rökt torsk och lax. Mums! Jag var även vid Krysmyntagården och köpte med torkade kryddor som är från örtträdgården. Ett nytt ställe som vi besökte som ligger nära Lummelunda var Själsö bageri. Väldigt populärt ställe märkte vi och jag förstår varför. Brödet var underbart och bullarna likaså. Vi tog fika to-go och köpte även med Gotlandslimpa till frukost. Typ godaste brödet jag ätit!! Och kardemummabullen, ja den smälte i munnen. Lickershamn- man skymtar en lycklig hund i vattnet! Kademummabullen 🙂

Jag fick även till bra träning på Gotland, två ”löppass”. Jag kör på intervallform för att verkligen låta kroppen vila mellan, 3x6x1 min med 30″ vila. Då hinner jag känna efter att allt känns bra (vilket det gjorde). Mamma har ett litet gym i uthuset vid deras sommarstuga så där fick jag till styrkepass med hantlar. 

Nu är vi hemma igen efter en mysig semestervecka. Tor var nöjd och glad ( för det mesta) och det var så skönt att lämna lägenheten för ett tag och känna sig lite mer fri! Nu ser jag ser fram emot att heja på den stora svenska friidrottstruppen som ska tävla i VM. Håller alla tummar och tår 🙂 

Kommentera

