Pizza med lax & sparris. 

Egengjord pizza är sååå gott. Om det inte finns tid att göra pizzadeg så finns det färdiga pizzabottnar att köpa som är väldigt goda. Min favorit är Fontanas stenugnsbakade botten, finns även med fullkornsdeg. 

Denna gång gjorde vi en ny variant med grön pesto i botten istället för tomatsås. Det passade verkligen bra till laxen och sparrisen. 



Pizza för 4 personer

Ett paket Fontana pizzabotten
Grön pesto- valfri mängd
Kallrökt lax
En rödlök, skär i tunna skivor
Ett paket färsk sparris
Valfri ost men grönmögelost ger riktigt bra smak
Riven ost 
Oregano

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader.
Bred ut rikligt med pesto över pizzabottnarna. Lägg på laxen på bottnarna. Strimla löken tunt och bryt sparrisen i mindre bitar och strö på över laxen. Smula den smakrika osten (såsom grönmögel) och toppa pizzan därefter med den rivna osten och lite oregano.
Sätt in pizzan i ugnen i ca 10 minuter, osten ska ha fått lite fin färg! Vi körde en pizza i taget. 

Servera med några ruccolablad och gärna lite rostade pinjenötter!


Träning. 

För mig känns det viktigt att försöka hålla igång träningen nu så långt det bara går. Jag har hittills kunnat träna 3-4 lätta pass i veckan från det att jag började må bättre i v.18. Cykel och rodd som lite konditionsträning samt lite olika styrkecirklar för att hålla igång resten av kroppen. Sedan har jag såklart kört gravidyogan en gång i veckan.  Ibland har jag nöjt mig med att någon gång ”bara” gå till och från jobbet (1 h tur och retur). Nu sista veckorna har jag på grund av lite mindre sömn på nätterna ofta varit för trött för att orka köra ett pass på kvällen efter jobbet. Jag har då lagt in lunchträningar istället, väldigt smidigt då Friskis&Svettis är vägg i vägg med kontoret, och tränat på helgerna. 

På varje styrkepass så försöker jag köra igenom hela kroppen så att det blir någon övning för fötter (balans oftast), vader, baksida, framsida, säte och överkropp. Bålen är det enda som jag inte kör något särskilt för. 


(Gravidvecka 38) 

Ovan kör jag en överkroppscirkel med hantlar på bobathboll som jag tycker är väldigt bra. Genom att köra på boll så får man även in rump- och sätesträning genom att hålla balans och position på bollen. Här kör jag liggande flyes, enarmsflyes (som på bilden), enarmspullover och axelrotation. Sedan kör jag stående rodd samt axelpress. Alla övningar 10st i 3 varv. (De flesta övningar borde hittas genom en enkel googling). 

På bobathboll kör jag även djupa knäböj mot vägg (helst med vikt eller hantlar) samt höftlyft och baksida. 

Obs! Alla övningar som man kör måste kännas bra för kroppen. Har man aldrig kört bollövningar förut så ska man inte lägga in det sent i graviditeten, det gäller verkligen att man har kontroll och inte tappar positioner! 

Här kan ni se en bra film med övningar från PT:n Lovisa ”Lofsan” Sandström som är väldigt duktig på just gravidträning. Här kan ni bl.a. se knäböj mot bobathboll där jag brukar köra med armarna rakt ut- rakt fram istället för en curl som på filmen. 

Föräldraledig. 

Igår var sista dagen på jobbet. Jag är nu i gravidvecka 38 så det är dags att mentalt förbereda sig för förlossningen! 

Det kommer dock kännas konstigt på måndag när mina kära kollegor går till jobbet och fortsätter som vanligt medan jag är hemma och slöar. Jag är fortfarande pigg, har inte ont någonstans och framförallt så har jag svårt att verkligen greppa att jag när som helst kan bli förälder. Därför känns det konstigt att ”bara” gå hemma. 

Idag känns det dock bra eftersom alla på kontoret är lediga. Solen skiner och på schemat har jag endast en fika på stan med en kompis. 

En bra start på dagen; smoothie (på kokosmjölk, banan, mango, ingefära och kardemumma), kaffe och nya Elle mat&vin och Vi föräldrar.
Kaffebordet följer med in till nyhetsmorgon! 

Långa frukostar!

Det gäller att passa på att njuta av lite extra piffiga frukostar nu på helgerna. Det är något som jag längtat efter när jag höll på med idrotten, då var det alltid stress till träning eller att man inte ville äta för mycket för att det snart var säsong. Timslånga frukostar känns dock snart som ett minne blott då någon snart kommer att rucka på rutinerna…😊

 Levainbröd (från Fabrique, otroligt gott bröd). Olika pålägg till brödet- äggröra, brunost med marmelad, buffelmozzarella med tomat och basilika. Dessutom kaffe, som jag äntligen kan dricka igen, och massa färsk frukt. Det kan inte bli mycket bättre frukost än så! 

Gravidvecka 35!

Herregud vad tiden går fort, jag är redan i gravidvecka 35!! Det innebär även att jag bara har drygt tre veckor kvar på jobbet. Det börjar kännas lite småstressigt att hinna få klart allt på jobbet men utmaningar gillar jag ju 🙂 

Jag känner mig förberedd för vår lilla bebis ankomst. Bara några få saker kvar att köpa men som egentligen inte är någon kris om det inte skulle hinnas med. Jag läser just nu en väldigt bra bok; Att föda utan rädsla som gör att jag känner mig rätt lugn inför det som komma skall. Jag går på gravidyoga och börjar förstå nyttan av andningen och avslappningen. Där har jag även fått bra tips på positioner där kroppen snabbt kommer i ett avslappnat läge efter en värk. Gravidyoga är verkligen något som jag starkt kan rekommendera att gå på, en skön stund för dig och din bebis! 

Baby shower!

Förra helgen blev jag ordentligt lurad av min syster, sambo och vänner. Redan på min födelsedag i mars började lureriet då jag fick en gravidfotografering i present av min syster. Ett av få sätt att få mig att klä upp mig och sminka mig en helg. 🙂 

När jag kommer till min systers lägenhet så blir jag totalt överraskad av att alla mina fina vänner är där. Det är inte då ofta som jag får tillfälle att träffa allihop samtidigt så det var verkligen supermysigt. Det bjöds på massa god mat och roliga lekar. Jag är så glad att jag har så många fina människor i mitt liv! ❤️

För ett år sedan…

För exakt ett år sedan var jag på träningsläger på IMG Academy i Bradenton, Florida. När jag tänker tillbaka på läger-livet så längtar jag oroligt mycket efter friidrotten. Det finns inget bättre än träningsläger på sådana ställen som IMG; tuff träning i bra förhållanden, perfekt återhämtning med mat, sömn, massage, isbad m.m. och dessutom möjlighet till att fördriva tiden med mysiga utflykter med ett härligt gäng människor. 

Jag saknar inte alls tävlandet däremot känslan att vara i toppform, när allt bara flyter på på träningarna utan att man behöver anstränga sig. 
Just på IMG har jag fått den där formkänslan båda gångerna jag varit där. Och när jag var där för ett år sedan så åkte jag dit med stor förväntan och press på mig själv att presentera i olika moment, det var jag tvungen till för att ha en chans att tävla den sommaren. Alla mina förväntningar uppfylldes med råge, jag sprang häck, hoppade längd och pressade ner tiderna på sprintloppen och dessutom kunde jag träna alla andra sjukampsgrenar utan att få ont någonstans. Den känslan saknar jag, att uppfylla sina högt uppsatta mål och vinna över sin oroskänsla. Bara ett år senare har det hänt så mycket att det känns som att det var flera år sedan jag slutade med friidrott. Men jag trivs med mitt ”nya” liv och Florida byttes ut mot ett mysigt påskfirande på landstället i Kopparberg men min syster och hennes familj. Landet bjöd på mycket snö, promenader, god mat, spel och avkoppling.

Promenader i den fina snön. Helt stilla och skön värme i solen! Sparris med gremolata, rostade pinjenötter och hyvlad parmesan. Cheescake med varmrökt lax och en fräsch sallad med bl.a. spenat, rödbeta, rädisor och halloumi. Sill special innehållandes hackat kokt ägg, rödlök, matjessill, brynt smör toppat med lite gräslök. Så gott! Bilder på mig och magen, vecka 33!! Fortfarande mår jag bra, lite sämre nattsömn bara. Det känns nog som en bra förberedelse 🙂